Pumpa virker ikke!

Inaktiv bruker
Har et Juwel 54 l kar med pumpe som er innebygd i en svart boks bak i venstre hjørne. Jeg dro ut kontakten når jeg skulle skifte vann, og når jeg plugget den inn igjen virket ikke pumpen! Dette skjedde forrige gang også, men da begynte den å virke etter ca 20 sek (og et lite dunk i siden...) Noen tips?? Karet har stått uten pumpe i 20 minutter nå...
Demontér pumpen, og fjern evt. sandkorn eller annen dritt som ligger i maskineriet.
Inaktiv bruker
Der begynte den å virke jah...(selvfølgelig akkurat i det øyeblikk jeg postet innlegget) *flau* Men har på følelsen at dette kommer til å skje igjen, så tar fortsatt gjerne i mot tips til hva jeg kan gjøre neste gang dersom den VIRKELIG ikke vil starte:-P
Lillthe
Der begynte den å virke jah...(selvfølgelig akkurat i det øyeblikk jeg postet innlegget) *flau* Men har på følelsen at dette kommer til å skje igjen, så tar fortsatt gjerne i mot tips til hva jeg kan gjøre neste gang dersom den VIRKELIG ikke vil starte:-P


Motor til en så liten pumpe er ofte veldig svak. Trenger ikke mer enn en liten planterest i mellom så står den fast. Løsning: fortsatt en liten dunk på siden, ellers gjør som Kesol forslo.
Det er nesten alltid noe som ligger i "propellen" (impelleren?), etter mine erfaringer. Når du skifter vann rotes mye rart opp fra vanent, og slikt kan sette seg i pumpen.
Har en pumpe til en Juwel 70 liggende, og har ikke tenkt å bruke den. Kommer til å fjerne det innebygde filteret helt. Du må gjerne få pumpen og filterene av meg om du dekker porto. Send meg en mail om du vil ha dette. Da har du i alle fall noe i reserve. Jeg synes pumpen durer litt for mye for meg.
Min juwel pumpe til 50litern funker heller ikke.. Nytter ikke å dunke i den heller og har åpnet den og renset alt, men den funker fremdeles ikke=(
Har du renset rotoren/impelleren og brønnen den sitter i? I 95 % av tilfellene der ei pumpe ikke vil starte, så er det dritt mellom rotoren og det som driver rotoren som er problemet. Særlig er dette tilfellet med Juwel- og Fluval-pumper, etter min erfaring.
ja jeg har det.. forstår ikke hvorfor den plutselig ikke virker..
heldigvis så hadde jeg en annen pumpe i reserve..
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap