"Sprekk" i akvariet

Så i går at det var en sprekk i malawi akvariet jeg fikk. Noen som vet om dette er en alvorlig skade, og hav jeg skal gjøre med det?
Oj...! Det akvariet der må du ikke fylle vann i!!
Du har stor risiko for at glasset plutselig gir etter og sprekker videre hele veien opp.

Det akvariet der hadde jeg ikke brukt...
Å bytte hele glasset tror jeg kan bli uaktuellt for denne skaden kan ha gått ut over både sideglasset og bunnglasset i tillegg, så det er ubrukelig.

Kjøpte du akvariet brukt, eller er det nytt?

[External Image]
Fikk det i julegave. Har ikke helt fått et klart svar på om "spreken "var der før jeg fikk det eller ikke. Har ikke snakket med selger personelig
Tror neppe noen selger ville innrømme at "joda, jeg solgte dere et akvarium med en knuseskade på, det stemmer det"....

Det kan være transportskade. Det ser ut til at skaden er på et slikt typisk sted der de inntreffer ved håndtering og flytting av akvariet.

Er det vann i det nå? Jeg ser grusen, men er det vann i også?
Det som går an, er at du fjerner all silicon på akvarieglassene, og så får du noen som er rutinerte til å skjære i glass til å tilpasse størrelsen, slik at du lager deg et kar som er bokstavelig talt et "hakk" mindre. Dette kan ha noe for seg hvis glassene ellers er ripefri og uskadet.

Hvis karet er nyinnkjøpt som julegave, så har du jo reklamasjonsrett... Så jeg ville ikke gjort noe før du har avklart om du kan bytte det...
Ja det er vann i det.
Tror ikke det kan ha skjedd under transport, da bilen det ble flyttet i er soppas stor at den ikke stod inntil noe. Jeg så selv kvariet før det ble flyttet(med ennå litt vann i) men jeg kan ikke huske om jeg så skaden eller ikke. De som flyttet det er selger, min mor og min far. Så min far som var med på begge løftene vet at det ikke kom borti noe. Det jeg egentlig da vile ha ut av selger er om det har vert der før, for da vet jeg om det tålet vannet, i alle fall en stund til.
Tar du virkelig sjangsen på at det tåler vannet bare litt til? Det er ikke bare bare å tørke opp x antall liter vann som flommer ut... :s
Nei jeg vet det, men det er ikke "bare" å tømme den heller. Jeg har inegn steder å gjøre av fisken
Har ikke far eller mor en svær balje av noe slag? Hvis den er rein og fri fra såpe og kjemikalier, så kan man bruke en balje på ca 100 liter en stund...
En balje på 100 liter har vi definitift ikke. Tror knapt at det finnes noen bøtter i dette huset
Akvarie i hus og inegn bøtte? :P hehe jaja..
Sa knapt, sa ikke ingen. Tror kanskje vi har en 15 liters bøtte
En vinbøtte fra europris er veldig kjekk å ha. Men de kan ikke romme svært mange fisk veldig lenge, for disse er vel på knappe 30 liter. Men de er supre å temperere vann i.
Videre finnes murerbaljer på ca 90 liter, som også kan kjøpes på europris... Disse må stå med varmt vann en stund, og deretter skylles grundig og lenge før man bruker det til fisk. Grunnen er at den svarte plasten kan inneholde løsemidler som er skadelige for fiskene.

Det aller beste er faktisk store saltebaljer som er beregnet på å salte kjøtt og fisk i. Disse inneholder ikke skadelige stoffer, de er svære, men også vanskelige å få tak i.
Det karet der hadde jeg tømt ASAP... Å oppleve at et kar går lekk, er ikke moro...

Finn frem det du har som kan duge til fiskene, og få deg et nytt kar.
Om du våkner en morgen og det har fosset ut 250l vann vil du nok angre STORT på at du ikke tømte karet. Vi snakker vannskader for tusener, sannsynligvis ti tusener.

hvis du har sølt ut en halvfull tiliters bøtte før vet du hvor mye vann det bir av det, 250l ødelegger det meste. får håpe du bor i 1 etasje.

Jeg vet veldig lite om vanntrykk men inbiller meg at om du tømmer ut en 100 liter av karet vil du minske sannsynligheten for at noe skjer de nærmeste dagene. Kom deg til en zoobutikk eller finn et brukt tilbud så fort som mulig, er så utrolig leit om det skulle sprekke. Situasjonen blir ikke noe mindre lei med 250l vann på gulvet..
Jeg fikk et lite slikt i et mye mindre kar og for sikkerhets skyld silikonerte jeg over stedet. Vet jo at silikon ikke er det samme som glass, men det kan hende at skaden ikke forværrer seg hvis du "tetter" med silikon inntil du finner et nytt kar.

Mvh Linka
Hvor lenge brukte du denne løsningen?
Slik som det ser ut, og siden noe av siliconfugen ser ut til å stikke ut fra karet, så ville jeg ikke begynt å siliconere. Jeg ville heller brukt pengene på en stor balje som tidligere nevnt, slik at karet kan evakueres så snart som råd. Derfra kan man ta en evt. reparasjon, eller innkjøp av nytt kar. Når jeg nevner reparasjon, så sikter jeg til det jeg tidligere skrev om å få en som er flink til å skjære i glass ti å skjære bort skaden, og lime karet sammen igjen til et litt mindre kar.
Ehh... i redsel for å irritere hele akva norge så må jeg innrømme at jeg bruker det enda. Det er en delt 85 liter så det blir et 42 liters kar som er spyttekar for malawiene mine.
Karet har stått sånn i ca 1-2 mnder. Silikonerte godt på innsiden og på utsiden. Blir ikke skikkelig pent, men duger i et oppdrettskar.

Vil bare poengtere at dette er noe jeg selv har gjordt, men annbefaler det ikke. Hvis karet sprekker mer uten at jeg ser det så kan jeg sitte med 40 liter vann på gulvet. Så for alle de som kanskje reagerer på måten jeg har gjordt det på så er jeg klar over risken og kommer til å bytte ut karet etterhvert, men skaden er ikke blitt større så foreløpig står det der i reolen.

Mvh Linka
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap