Sliter med dårlig sirkulasjon...

Har en Ferplast innvending pumpe som jeg bruker som powerheard til DIY hjørnefilter. Jeg har litt blåsvamp inni pumpen slik at vannet blir filtrert for partikler to ganger. Men det som er problemet er at pumpa ikke gir så bra sirkulasjon. Jeg vet ikke helt om det er pga. filterinnholdet (har blanding av fin og grov blåsvamp) som gjør at det ikke blir sterk strøm. Jeg har ikke prøvd å kjøre uten filterinnhold så.... Det står jo på esken til filteret at filteret skal være i stand til å kjøre 900L/t, og jeg har et kar på 160 L. Hva burde jeg gjøre? Bytte filterinnhold til sånne keramikk sylindere eller hva de nå heter?

Jeg tenkte å sette brusestein nedi hjørnefilteret i håp om at filterbakteriene nedbryter organisk avfall fortere (mer oksygen, osv.). Vil dette virke? Eller vil det "forstyrre" filteret slik at det blir vanskeligere å filtere?
Det er mulig det har noe med finfilteret å gjøre. Fjern det, og se hvordan det går.
Jeg bruker en eheim sirkulasjonspumpe som pumper 1000 liter i timen til min 152-liter. Den synes jeg sirkulerer helt fint...
Optimal sirkulering har også med hvordan du stiller inn retningen på utblåset.
For svak pumpe-man kan ofte 1/2vere L/T når man har filtermasse i en pumpe.
Så den eneste/beste løsningen er å sette inn en pumpe til.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap