Hurtig innkjøring - ferdig innkjørt filter
Nok et innkjørings-spørsmål:
Jeg har et oppegående 250-liters kar med to innkjørte filtre. Et innvendig og et utvendig.
(Innvendig: Eheim: 2252, 1200L/T med svamp og
utvendig: Eheim 2028 Pro II med rør og kuler)
I går fylte jeg vann mm i et nytt kar på 375 liter. Til dette karet fulgte det med et utvendig filter (Fluval 404) og jeg har kjøpt samme type mediasett som det som er i det andre utvendige filteret. Kan derfor flytte over litt av bakteriene derfra. Filteret har også gått i 250-litern et døgn.
Så: Hvordan gjør jeg det med logistikken her for å sette i gang nykaret på en raskere måte?
Hvilket / hvilke filtere settes hvor?
Takker hjertelig for forslag.
Jeg har et oppegående 250-liters kar med to innkjørte filtre. Et innvendig og et utvendig.
(Innvendig: Eheim: 2252, 1200L/T med svamp og
utvendig: Eheim 2028 Pro II med rør og kuler)
I går fylte jeg vann mm i et nytt kar på 375 liter. Til dette karet fulgte det med et utvendig filter (Fluval 404) og jeg har kjøpt samme type mediasett som det som er i det andre utvendige filteret. Kan derfor flytte over litt av bakteriene derfra. Filteret har også gått i 250-litern et døgn.
Så: Hvordan gjør jeg det med logistikken her for å sette i gang nykaret på en raskere måte?
Hvilket / hvilke filtere settes hvor?
Takker hjertelig for forslag.
Postet 14.01.08 kl 20:38
Jeg pleier å gjøre det meget enkelt; jeg stjeler filtermasse fra utvendige filtre som er ferdig innkjørt.
Om det er mer enn 2 måneder siden du rensa noe i 2028-tønna, kan du trygt ta så mye som alle kulene i den ene kurven over i det "ferske" filteret.
Med å gjøre ett slikt tyveri, blir det nye filteret klart på 1-2-3.
Har ikke tall på alle de karene som bråstartes på denne måten hos meg
I tillegg sparer det meg for rensing av filtre, siden dette fjerner en del dritt samtidig. Vinn-vinn situasjon de luxe
På sikt, ville jeg nok vurdert å ha 2028-en i det størrste karet, og 404-en i det minste.
2252-en skulle vel helst ha vært delt på begge, men det er jo ikke helt enkelt. (i alle fall ikke om det skal virke etterpå :p)
Du må nesten se belastningen og behovet for sirkulasjon ann.
Om det er mer enn 2 måneder siden du rensa noe i 2028-tønna, kan du trygt ta så mye som alle kulene i den ene kurven over i det "ferske" filteret.
Med å gjøre ett slikt tyveri, blir det nye filteret klart på 1-2-3.
Har ikke tall på alle de karene som bråstartes på denne måten hos meg
I tillegg sparer det meg for rensing av filtre, siden dette fjerner en del dritt samtidig. Vinn-vinn situasjon de luxe
På sikt, ville jeg nok vurdert å ha 2028-en i det størrste karet, og 404-en i det minste.
2252-en skulle vel helst ha vært delt på begge, men det er jo ikke helt enkelt. (i alle fall ikke om det skal virke etterpå :p)
Du må nesten se belastningen og behovet for sirkulasjon ann.
Postet 14.01.08 kl 21:09
Fint.
Jeg skal ha filtermodul også i det største karet, men har ikke fått pumpe og blåfilter enda. Ingen hast.
Når jeg flytter over "ferdig" filter; Er karet nesten klart for innflytting da, eller må "hele" karet innkjøres?
Skal jo følge med på nitrit mm.
Spør litt pga yngel og mobbing i det andre karet og det hadde vært kjekt å flytte over et par fisk i løpet av ei ukes tid, eller er jeg for optimistisk?
Jeg skal ha filtermodul også i det største karet, men har ikke fått pumpe og blåfilter enda. Ingen hast.
Når jeg flytter over "ferdig" filter; Er karet nesten klart for innflytting da, eller må "hele" karet innkjøres?
Skal jo følge med på nitrit mm.
Spør litt pga yngel og mobbing i det andre karet og det hadde vært kjekt å flytte over et par fisk i løpet av ei ukes tid, eller er jeg for optimistisk?
Postet 14.01.08 kl 21:54
Postet 15.01.08 kl 14:46
Postet 15.01.08 kl 14:51
Postet 15.01.08 kl 15:22
Endret: 15.01.08 kl 15:23
Frank AngellJeg pleier å gjøre det meget enkelt; jeg stjeler filtermasse fra utvendige filtre som er ferdig innkjørt. Om det er mer enn 2 måneder siden du rensa noe i 2028-tønna, kan du trygt ta så mye som alle kulene i den ene kurven over i det "ferske" filteret. Med å gjøre ett slikt tyveri, blir det nye filteret klart på 1-2-3. Har ikke tall på alle de karene som bråstartes på denne måten hos meg :) I tillegg sparer det meg for rensing av filtre, siden dette fjerner en del dritt samtidig. Vinn-vinn situasjon de luxe På sikt, ville jeg nok vurdert å ha 2028-en i det størrste karet, og 404-en i det minste. 2252-en skulle vel helst ha vært delt på begge, men det er jo ikke helt enkelt. (i alle fall ikke om det skal virke etterpå :p) Du må nesten se belastningen og behovet for sirkulasjon ann.
Er det det samme hvilke kurv en tar "kulene" fra?
Postet 16.01.08 kl 18:00
Egentlig ikke.Geir A.Er det det samme hvilke kurv en tar "kulene" fra?
Men oftest er det større aktivitet blandt bakteriene i kurven som først møter vannet, da det her er både mer næring og O2.
Selv stjeler jeg fra kurven som er øverst i filtret - kun for å spare meg for arbeid med å dra opp de andre
Postet 18.01.08 kl 11:58
Postet 18.01.08 kl 13:35