strømstans i ca 2 timer

vil dette gå bra med tanke på akvariene? har akvarier med innvendige pumper . og utvendig. eller blir filterbakteriene helt ødlagt?
Hei

Jeg har hatt strømstans oppimot 3 timer både med interne og eksterne filter. Dette har gått bra...

I midlertidig er det nok ikke noe fasitsvar på dette da det avhenger av pumpetype (Jeg har intervall) Og ikke minst fiskene.

Jeg har stort sett vurdert det slik at å vaske rent et filter etter strømstans vil forårsake mer trøbbel enn å starte dette på nytt.

CB-)
Strømstans i ca 2 timer
ok. det var bra og høre. for strømmen blir borte her i morgen. i ca 2 timer. pga arbeid. så får satse på at det går bra da.
Det kan gå bra og det kan gå veldig dårlig

For sikkerhets skyld har jeg sørget for å måle ammoniakk og nitritt jevnlig en stund etter strømbrudd. Den lengste avbruddet har vært på 4 timer her hos meg, men verdiene holdt seg fine. Jeg vil heller følge med på verdiene etterpå enn å vaske filteret og kanskje gå på en skikkelig smell. Økes nivåene kan en alltids skifte litt vann
Legger ved link til nesten samme spørsmål her

Jeg vil poengtere det flere sier; det varierer sterkt.

I ett utvendig filter er det gjerne en ekstrem tetthet på bakteriene, og her vil en begynne å miste bakterier etter så lite som 30min uten drift. Etter 2timer vil det om filteret er godt mettet med bakterier (skikkelig innkjørt, og møkkete) være relativt lite bakterier igjen.
De døde bakteriene kan ofte by på ett problem, siden også disse skal råtne bort.
Dette er grunnen til at jeg anbefaler at en enten sørger for at filtrene kan driftes mens strømmen er borte i slike lengder, eller renser filteret før det starter opp.

Hadde selv strømstans i perioder i forrige uke. Åpna ett par filtre jeg valgte å ikke drive med "heimesnekra 230V" etter at disse hadde stått i 1-2 timer, og allerede da begynte det å lukte skummelt.

Siden jeg har plenty med vann i springen, valgte jeg å skylle gjennom disse før de ble startet

I innvendige filtre er det en mye lavere tetthet av bakterier, og dermed mindre O2-behov. Slike filtre klarer seg vanligvis mange ganger så lenge uten drift, som utvendige.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap