I stedet for sandsnegler og varmekolber? -har en ide!

Nå har vi endelig fått biltema i Kristiansund også Skal derfor kjøpe meg biltemasand. Tipper at det blir den med størrelse 0,2-1mm. Også var det det evige problemet om skal man ha sandsnegler eller ikke. Det høres jo ut som en pest for noen. Men jeg begynte å lure på om det var noen andre måter enn varmekolber og sandsnegler å lufte sanden på. Så kom jeg på at kanskje det går ann å sette små slanger med små hull i og la det sive en svak vannstrøm gjennom denne slangen slik at det kommer vann inn i sanden. Da blir jo sanden luftet godt.

Jeg håper at folk vil komme med innlegg om det vil funke eller ikke.

På forhånd takk!

mvh. Bjørn Erik
Og kanskje koble dette til et loddrett rør med luftbobler i? Altså en luftpumpe.
Da får du mer sug i rørene og mer sirkulasjon i sanden.
Små hull, da, så ikke sanden suges inn også og du får en "sandfoss" i utløpet av det loddrette røret. Forresten; Det kan jo bli stilig
kan du ikke bare bruke varmekabler da? har værken prøvd dette eller sand før, men har hørt mye bra om det.
bjørn 300l
Så kom jeg på at kanskje det går ann å sette små slanger med små hull i og la det sive en svak vannstrøm gjennom denne slangen slik at det kommer vann inn i sanden.


Tanken er god men tror at disse tynne slangene med små hull fort vil gro igjen og dermed stopper vannsirkulasjonen. Når du tar opp slangen for å rengjøre den tror jeg at det blir vanskelig å å få den ned i sanden igjen...

Selv bruker jeg snegler eller så tynt lag med sand at det ikke kan danne seg gasslommer. Dette sammen med maller og annen fisk som søker mat og roter nedi sanden har fungert for meg.
Jeg gjør det samme som Nils. Jeg bruker bare akkurat nok sand til at plantene får feste
I tillegg har jeg Corydoras i alle akvariene mine, og de roter, snur og vender på sanden hele tiden, borer nesegrevet godt nedi og suger opp sand og matpartikler som de siler og "spytter ut igjen" med gjellene.

Skal jeg være heeelt ærlig her, så tror jeg denne greia med "skumle gasslommer" i sanda er betydelig overdrevet. Hva tror folk egentlig vil skje?? At man får en kjempepromp midt i fjeset en gang man står bøyd over akvariet og innhalerer denne prompen? Det er jo ikke noe farlig, men kanskje man vil rynke litt på nesa...

OM en slik gasslomme skulle slippe løs fra sanden en gang, som en stor boble gass, så fyker den boblen til værs med en gang og opp til overflaten, der den sprekker til ingenting.
Jeg tviler på at fiskene merker noe som helst. Bortsett fra lyden av et "BLUPP"
Jeg har sett flere av disse gasslommene før, og muligens kan de inneholde noe lugubert for en fisk om den får den rett i nesegrevet, men jeg tviler på det er big deal. Det jeg dog tror er at lufting av sanden er bra for plantene, og da holder ikke coryer sin roting, den er veldig overfladisk.

Tvert imot synes jeg sandsnegle problemet er overdrevet. Jeg har hundrevis og de er rett og slett så og si aldri på overflaten av sanden eller i karet. Jeg tror kluet kan være å gi de litt tid så det blir masse dritt i sanden de kan kose seg med. Og jeg har et nokså tykt lag med blåsesand.
Men bokstavelig talt hundrevis av sandsnegler produserer jo en del skit selv, også. Alt de spiser kommer jo ut som bæsj... Siden jeg har Corydoras og reker, blir det ingen matrester, så hva er det jeg vil sandsneglene skulle tatt seg av da?

Det som skjer hos meg, i et akvarie der jeg har fått inn sandsnegler som blindpassasjerer i mose jeg har hentet fra et annet kar, er at sandsneglene er først ute når jeg fòrer Coryene... Det er i karet med Corydoras panda, som er ganske sky av seg, og Pandaene kommer ikke og spiser før jeg har gått vekk eller gått et stykke unna. Hvis jeg da blir værende fordi jeg holder på med noe på akvarierommet, så venter Coryene med å komme til matfatet siden de ser meg. Og da ser jeg at sandsneglene faktisk er først ute i matfatet! De samles i hopetall i sanden under der maten ligger på bunnen. Jeg ser de avslørende tuppene på skallene deres. Og så drar de maten under sanda, for å spise den i fred for sultne fisk...
Uten tvil, men det er praktisk at de spiser all større dritt. Mine tør ikke komme til overflaten når lyset er på, så jeg har ikke det matproblemet. Jeg vet ikke helt hvorfor, for en skulle tro at sandsnegler ikke kommuniserte om at noen dvergciklider på overflaten var sneglesultne i blant. Men det er ihvertfall sånn, helst om natten de viser seg.
Litt real slamsuging i blant skulle løse problemet med at sanden blir liggende for tett.
Problemet med sandsnegler er ikke overdrevet. Jeg har hatt det tidligere, og skal ikke ha dem igjen her i huset. De formerte seg som pesten, og gjorde sitt beste for å ødelegge filterpumpa mi. Nei, jeg så ikke så mye til dem på dagtid. Men om kvelden, når lyset ble slukket, kom de fram i tusentall. De var overalt! Og jeg var nødt til å ha ut pumpehodet i Juwelpumpa mi HVER ENESTE UKE, for å rense opp i rista som beskytter rotoren. Hver uke var den potte tett av tett i tett med sandsnegler. Heldigvis forsvant sneglene etter en runde med Flubenol (det må ha forpestet vannet skikkelig i tiden etterpå), og jeg skal ikke ha sandsnegler igjen i noe kar her i huset! Jeg har nå sand i nesten samtlige kar i huset (med unntak av to), og har aldri hatt problemer med sanda, selv om jeg nå ikke har sandsnegler.
Vet ikke hvordan du slamsuger, men jeg slamsuger ikke 5cm ned i sanden ihvertfall. Hadde ikke det problemet med Juwelpumpen selv, men det er jo enda en god grunn til å kaste den på dør som jeg har gjort nå.

Sånn som jeg ser det så kommer sneglene om natten og rydder i karet til fiskene skal bruke det på morgenen. Men med lite næring i sanden så vil de være der konstant, så det blir en vurderingssak. Er ikke særlig glad i snegler selv, men var mye mer nødvendig med slamsuging uten dem.
Det må sies at sandsnegler kan være den absolutt værste av alle pestsnegler i visse akvarier. Dette kommer selvfølgelig an på levekår i det aktuelle karet.

Gasslommer er ikke farlig i seg selv, men det er symptom på en farlig tilstand i bunnlaget. Ved bruk av mindre mengder sand og forøvrig god sirkulasjon løses mye av problemet. Slamsuging fungerer selvfølgelig også ypperlig, men mange av oss slamsuger ikke og kommer heller aldri til å gjøre det. Jeg slamsuger aldri, bare så det er sagt Bruker effektive sirkulasjons og filtersystemer istedenfor.

biXen
Jeg har sett flere av disse gasslommene før, og muligens kan de inneholde noe lugubert for en fisk om den får den rett i nesegrevet, men jeg tviler på det er big deal. Det jeg dog tror er at lufting av sanden er bra for plantene, og da holder ikke coryer sin roting, den er veldig overfladisk.


Tror ikke lufting har så mye å si, hverken for eller imot. Men om det er litt bevegelse i vannet ved røttene, betyr det at de får tilgang på næringen som er i vannet over sanden. Desom man har en sakte bevegelse av vann gjennom et ganske tykkt sandlag, vil man nok også få gleden av nitrat-spisende bakterier.(Selv om kanskje plantene vil bli litt snurt på bakteriene.)
Nils Vollstad
[QUOTE=bjørn 300l]Så kom jeg på at kanskje det går ann å sette små slanger med små hull i og la det sive en svak vannstrøm gjennom denne slangen slik at det kommer vann inn i sanden.


Tanken er god men tror at disse tynne slangene med små hull fort vil gro igjen og dermed stopper vannsirkulasjonen. Når du tar opp slangen for å rengjøre den tror jeg at det blir vanskelig å å få den ned i sanden igjen...

Tror også det kan tette seg til. Dessuten vil det nok heller bli store bobler istedet for en fin boblevegg. Vil også tro at det trenge en ganske kraftig luftpumpe for å overvinne motstanden i sanden.

En rimelig måte å få varmekabel-effekt på, er å plassere drosslene til lysttoffrørene i skapet under akvariet. Såsant karet står på en ramme og ikke på en bordplate da..
Takk for mange gode svar. Dere har nok rett med tanke på at slangene vil tette seg etterhvert. Så jeg tror at jeg kanskje bare tester ideen på en liten del av akvariet. Hvis det ikke funker så er det jo bare å fjerne slangene. Skal prøve uten snegler i starten, også kan jeg heller kjøpe senere hvis jeg ser at det trengs.

Igjen takk for alle svar!
Gammel tråd, men...
Håvard Støre Andresen-------->
Kan jo være du får mail om at jeg har svart noe her, så prøver. Hva slags effektive filter og sirkulasjons systemer bruker du da siden du aldri slamsuger? Hadde vært nyttig å vite
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap