Får ikke startet fluval fx5

Jeg trenger virkelig hjelp. Skulle starte min nye fluval fx5. Fulgte alle brugsanvisninger når jeg satte opp den, men når jeg plugget den inn pumper den ut luften, men så skjer det ingenting mer. Hjelp folkens!! Hva skal jeg gjøre?
Min starter heller ikke av seg selv, jeg må åpne lokket til "propellen" og røre litt på den. Prøv det
dumt sp.mål, hvor finner man propellen i disse pumpene da?
Ikke fått ut all luften
mest sannsynelig ligger det en luft lomme i pumpa.
ta å vri pumpa litt over på siden og tilbake igjen \ l / vippe på den litt. gjør dette mens den går.
de fleste utvendige pumper er kjipe når det gjelder luft
takk for tipset, da skal jeg prøve det.
men har prøvd å suge ut luften, men det kommer bare vann... så egentlig tror jeg ikke det er luft... men værdt et forsøk
Kan også være noe feil på elektronikken i pumpen.
Hjelper ikke de andre rådene du har fått så er det feil på den. Husk og at FX5 skal stoppe en gang i døgnet selv for å tømme seg for luft.

Lenge har du latt kontakten stå i da? Når du prøver å starte den, det tar noen minutter før den "fyrer/starter".
Ja, vet at både skal stoppe å slippe ut luft først gangen du starter den, og alle gangene man har vært ute med kontakten, og 1 gang i døgnet.

Første gangen sto den i 1 time, så tok vi den ut, for så å sette i kontakten en liten stund etterpå da sto den på en halv time. Så trakk vi ut den igjen, for så å tømme den for vann og ha i de 8 litrene man skal, så sette den i igjen, og da sto den også i i ca en halvt time.

Også fant vi ut at den pumper ikke ut vannet selv, lufta kommer ut før vi plugger den i veggen. Altså så fort vi åpner ventilene eller hva det heter på pumpa.
har ikke erfaring med disse pumpene men med eheim sine må du ha pumpen under karet for å få den til å funke dvs at pumpen må stå litt under karet for å få den til å funke. samtidig må inn slangen være godt nede i vannet. må suge og suge til du ser slangen som frakter vann fra karet og ned i pumpen er helt tom for luft. er ikke dette gjort pumper den bare luft.
Det er slik på denne pumpen også, med untak av at man egentlig ikke skal suge ut luften, for det skal pumpen egentlig gjøre selv. Så har gjort alt det du skriver, og enda vil den ikke virke...

Men det kommer jo ikke en eneste lyd i det hele tatt fra pumpen. Og de som har denne sier at den høres. Så det virker som at ikke noe går rundt nede i den, men snakket med butikken den ble kjøpt i, i kveld og de sa jeg skulle få ny pumpe, men det tar i allefall 14 dager - 1 måned.
Jeg fikk meg et nytt utvendig filter i dag. plundret i flere timer med å få det i gang. Til slutt fant jeg ut at dette må være ødelagt.
Da typen kommer hjem, fremmer jeg problemet til han, som går og titter på pumpa. Han legger fort merke til at den ene bryteren som stenger vanntilførselen, ved festet til slangene står på off. Ja.. pinlig men sant...... Han vrir om og setter i strømmen. Det funker!
Kanskje det er en lignende Aaija sikring på din og?
Har du helt minst 8 liter vann oppi før start?

Demonter og gjør alt om igjen og riktig.
alt står på om som det skal.

har hatt oppi minst 8 liter vann ja. har demontert den 3 ganger i dag, å gjorde alt riktig. (ja, jeg er helt sikker på at det var riktig). Bare for å være sikker på at den ikke virker. Til og med prøvd 4 forskjellig kontakter, bare i tilfelle liksom. Men fortsatt ikke tegn til liv.
Har en Eheimpumpe som jeg ikke fikk til å starte. Fikk tipe fra butikken at jeg skulle rugge på den samtidig som jeg pumpet opp vannet i slangene. Det hjalp. Fant deretter ut at den pumpet dårlig. Det skyldes "knekk" på slangene så vanngjennomstrømningen ble dårlig. Sjekk at det ikke ligger knekk i slangen og rugg i vei. Håper det ordner seg.
Ingen knekk på slangene. Har rugget, delvis ristet nesten, "veltet" den til sidene.
Satt opp et eheim utvendig filter i dag, og det fungerte med en eneste gang.
bytt "dritten".

Jeg bruker FX5 selv. Og den bråker ikke, noe jeg "oppfattet"at du mente. PCen min bråker "mye"mere.
Det er faktisk den mest stille gående pumpen jeg har/hatt.
tro meg jeg skal bytte den.

Ok, leste et sted at den kanskje ikke akkurat bråker, men man hører når den går. Mens min sa ikke noen ting, enda jeg holdt øret inntil.

Men uansett folkens, takk for alle tips!
Og som jeg skriver bytter jeg pumpa, så da slipper jeg og tenke mer på hva som kan være feil.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap