Belysning, hvordan få levende vann?

Inaktiv bruker
Hallo, så en dvd med Per Christian Hasselgreen om akvariedrift.
Der fikk man se fra avsnittet om planter, en som brukte metall-halogen lampe som belysning. Effekten var helt rå, vannet ble veldig levende. Men ett vakkert lys spill i hele akvariet. Det jeg lurer på er om det er mulig med bruk av bare lysrør, og vilken lysrør da?


Mvh

x-ray
Jeg kan ikke så mye lys, men kan effekten også komme av flyteplanter? Om det er noe som svever i overflaten vil antakelig også det kaste skygger som muligens er det fargespillet du så?

Fin dvd-forresten, lenge siden jeg så den nå - men fint med en norsk dvd med dyktige folk og hvor produktet atpåtil er brukbart produsert. Skulle gjerne ha sett mer av det...
Lysspillet kommer av at lyset brytes i vannflaten. Lysrør står midt over vannflaten så brytningen blir minst mulig. Dette er selvfølgelig smartest med tanke på at mest mulig av lysstrålene skal ned i vannet og ikke brytes og forsvinne ut igjen

Får å få slik lysspill så må altså lyset komme litt på skrå. Har sett at slik virkning har blitt oppnådd ved å montere spotter på skrå mot vannflaten, men det krever selvfølgelig åpne kar.
Dette er meget vanskelig å få til med annet enn vanlig eller metallhalogen, på grunn av den sentrerte strålen lyset kommer i.
Har selv forsøkt en del med lysrør, trixing og mixing med reflektore i ulike fasonger etc, men det går bare ikke.
Inaktiv bruker
Belysning
Det var som pokker For det var veldig, veldig lekkert med slik belysning i akvariet som han plante mannen på dvdèn hadde.
Må bare vurdere henge opp en slik lampe til akvariet i stua, blir nok ikke så veldig pent rundt akvariet, men får kanskje leve med det. Går kanskje på noe vis å skjerme av lyset slik ikke hele stua blir flom belyst.

Mvh

x-ray
Tilfeldig bekjentskap
© Simonsen & Engdal
Reklame for plussmedlemskap