Slangebørste

Ok, så var det igjen tur for Inger Annes blondinespørsmål (hva med et eget underforum - Inger Annes blondinespørsmål? ):
Hvordan i huleste får man slangebørster inn i slangene?
hvordan slangebørste har du da? og hvor lang slange?
Vet ikke hvilken type du har, men den jeg har er en med wire med en børste i ene enden. Dytter bare wiren inn til den stikker ut i andre enden av slangen og så drar jeg bare børsta gjennom.
Det er en wire der, ja, av typen som er nesten som en fjær. Men det er en børste i begge endene!
Dyrehagen
Det er en wire der, ja, av typen som er nesten som en fjær. Men det er en børste i begge endene!


Da skjønner jeg forvirringen! Da vet jammen ikke jeg heller. Kan den brettes i to så bukta av wiren kan dyttes inn, eller er det mulig å fjerne en av børstene? Mystifistisk. Får håpe noen med personlig erfaring med denne typen børste kan stikke innom tråden og løse mysteriet
Trekkfjær
Kjøp heller en trekkfjær i nylon. Trekkfjær er det en elektriker bruker for å trekke ledninger i rør(vegger,tak,gulv osv) med. Dytt trekkfjæra helt igjenom slangen. Fest så børsten på den(den har feste hull i enden). Og trekk den så tilbake. Bedre og solidere løsning får du ikke. Den tar også mye lengre lengder(10-30m) enn vanlig utstyr. Trekkfjær får du billig på Clas Ohlson. Mye mere solid, og bruker vennlig.
Regner med at det er to ulike størrelser på børstene? Kan ikke se andre grunner til å skyte i begge ender

Dytt inn børsten som er av rett dimensjon, press videre via "fjæra". Med mindre børsten er alt for stor, går det lett å dytte inn.
De fleste slike børster er levert med ett lite håndtak i enden, og må derfor inn på denne måten.
De der fjæra slutter i ingenting, evt en liten ring, krever at slangen er åpen i begge ender for å få rensa, og er noe herk etter min mening.
Selv renser jeg helst slangene mens de sitter på filteret (gjerne med dette i gang), og da er det ypperlig å ha et lite håndtak\ øye til å dra ut børsten med etterpå

Selv bruker jeg en børste som er halvannen meter lang, og er beregnet for 16/22mm slange.
Finner selvsagt ikke denne igjen i noen butikker, skulle gjerne hatt en ny av samme kvalitet.
Min ser nå etter mange års bruk ut som en tannbørste etter mange års bruk :p

Ett underforum, er det du ser under blandt annet fisk, der en avgrenser forumet i seksjoner som blir mer spesifikke
Man trenger faktisk bare en børste. Dropp trekkfjæra, snora, wiren. Dytt børsten inn i slangen, så en liten tøyfille elller lign etter den igjen. Koble så slangen på en slangekobling tilsluttet vannuttaket i huset. Skru så opp trykket forsiktig, og styre hastigheten, og vips så går børsten gjennom slangen av seg selv. Så er det bare å gjenta til det er rent. Bare stå på et sted som tåler vannsøl. Man kan så trikse mellom varmt og kladt vann.
Tom tank
Man trenger faktisk bare en børste. Dropp trekkfjæra, snora, wiren. Dytt børsten inn i slangen, så en liten tøyfille elller lign etter den igjen. Koble så slangen på en slangekobling tilsluttet vannuttaket i huset. Skru så opp trykket forsiktig, og styre hastigheten, og vips så går børsten gjennom slangen av seg selv. Så er det bare å gjenta til det er rent. Bare stå på et sted som tåler vannsøl. Man kan så trikse mellom varmt og kladt vann.

Funker dette, dersom slangen ikke er for lang. Har forsøkt på en på 15m, og jaggu måtte jeg ikke klive slangen på tre steder etter dette stuntet
Frank Angell
[QUOTE=Tom tank]Man trenger faktisk bare en børste. Dropp trekkfjæra, snora, wiren. Dytt børsten inn i slangen, så en liten tøyfille elller lign etter den igjen. Koble så slangen på en slangekobling tilsluttet vannuttaket i huset. Skru så opp trykket forsiktig, og styre hastigheten, og vips så går børsten gjennom slangen av seg selv. Så er det bare å gjenta til det er rent. Bare stå på et sted som tåler vannsøl. Man kan så trikse mellom varmt og kladt vann.

Funker dette, dersom slangen ikke er for lang. Har forsøkt på en på 15m, og jaggu måtte jeg ikke klive slangen på tre steder etter dette stuntet

Dette har jeg gjort mange ganger. men nå har kansje jeg større trykk i krana enn det du har? Å varme opp slangen først, kan sikkert også hjelpe. Da blir den mere myk og føyelig. Proppen etter børsten, bør også passe sånn nogen lunde. Trykket her, blåser det greit igjennom for meg. Tror det bare er å finne den rette dimensjonen på "pluggen" etter børsten.
Dyrehagen
(hva med et eget underforum - Inger Annes blondinespørsmål? ;-) ):

Dette var en spøk, Frank, dersom du ikke tok den

Forøvrig fant jeg ut av børsten. Jeg måtte dytte den inn med wiren, og det krevde tålmodighet, og ikke en altfor møkkete slange. Dessverre var slangen altfor møkkete, noe som laget en skikkelig gjørmepropp da jeg forsøkte å dytte børsta inn. Jeg hadde håpet å slippe å ta slangene av pumpa, men den gang ei. Jeg måtte av med begge slangene. Og i begge opplevde jeg en skikkelig propp ved bruk av børsta. Det tok tid å få løst problemet. Men nå er det endelig i havn, og det viser seg at hovedproblemet ikke er møkka i slangene, men filteret selv. Argh! Så jeg bare gruer meg til å måtte åpne det igjen (se annen tråd). Sist betalte jeg med en blå finger da jeg måtte åpne det. Hold dere unda Sera utvendige filtre. De er elendige! Eller ihvertfall svært lite brukervennlige!
Dyrehagen
[QUOTE=Dyrehagen] (hva med et eget underforum - Inger Annes blondinespørsmål? ;-) ):

Dette var en spøk, Frank, dersom du ikke tok den Jeg tok den, men vet at en del andre lurer litt
Var jo tidenes grunn til å forklare
Det er en stund siden denne tråden var oppe nå, men jeg vil fortelle om en liten enkel sak jeg laget selv, som jeg synes fungerer bedre enn disse slangebørstene man får kjøpt. Disse synes jeg er for "vinglete" og myke.
Man trenger : 1 stk. Sykkelbremsestrømpe (en slik som bremsewiren går
igjennom)
1 stk. Øyeskruve (en slik man skrur inn i wiren når man
skal henge opp gardiner på wire.
1 stk. Piperenser.
Denne bresestrømpen må være litt lengre enn slangen man skal rense.
skru fast øyeskruven i ene enden av wiren og fest piperenseren godt til øyeskruven ved å tre den noen runder igjennom øyet. Se til at den ikke blir så tykk å klumpete at den ikke går igjennom slangen da.

Dette blir en mye stødigere og stivere slangebørste, men den klarer alikevel å komme runt eventuelle svinger som måtte forekomme på slangen.

Og piperenseren er lett å skifte ut så man kan bytte den ut så ofte man vil uten å måtte kjøpe en hel ny vinglete wire med børste når denne er utslitt.

mvh. Steinar
En liten tøybit i enden vil nok også gjøre nytten.
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap