Varmerkabler eller varmekolbe?

Imorgen hadde jeg tenkt å handle inn litt til mitt nye 170 liters kar. Har lest endel her og ser at flere bruker varmekabler isteden for kolbe. Hadde satt pris på innspill om fordeler eller ulemper med det kontra å ha en vanlig varmekolbe.

Isoporplate i bunnen ser jeg også at noen har. Den skal sikkert være der for å beskytte bunnglasset for tunge steiner o.l. ville jeg tro. Vis jeg går for det og kabler, skal da kablene ligge over eller under isoporen?? (Skal ha blåsesand i karet).Festes isoporen til bunnen med litt silikon eller bare ligger den løs med sand over??

Takknemlig for alle råd!! Ha en flott søndag!
Kabler kan ikke erstatte kolbe. Kabler er noe man bruker for å øke vanngjennomstrømningen i bunnlaget. ...spesielt anbefalt når man har liten kornstørelse (blåsesand).
Kablene bør ligge oppå isoporplaten for at varmen skal kunne stige opp igjennom bunnlaget.
Som Ole-Martin sier, så kan en ikke erstatte en varmekolbe med en varmekabel.
Begge avgir varme og bruker strøm, men der er slutter likheten.

En varmekolbe er i de aller fleste tilfelle justerbar, dvs at en kan sette den til å gi en konstant varme. Kolben varmer opp vannet i karet, slik at tempen blir jevn og god.
En varmekabel er oftest på betydelig færre watt, og er skjelden termostatjustert. Dette betyr at den hele tiden avgir en vis temperatur.
Den økte sirkulasjonen i bunnlaget, er en fordel der en har fin sand og mye planter.

Skal du bruke ett støtabsorberende materiale i bunnen av karet, f.eks isopor, må dette limes fast. Isopor har som kjent god oppdrift, og vil fort lage bare krøll om en ikke gjør dette.
Det er også fordelaktig å varmebehandle plata med en varmluftspistol, for å hindre at plata røyter.
Snøstorm i karet, det er ikke veldig stas
Husk å punktlime fast en eventuell varmekabel, disse har en tendens til å løsne noe etterhvert. Sugekoppene fester ikke til isopor, og da er det ekstra viktig å gjøre dette.
Tusen takk for utfyllende svar!!Da vet jeg hva jeg skal gjøre!!! Hva skulle en nybegynner som meg gjort uten dere her på forumet!! Her lærer man utrolig mye!!
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap