Ulyd i juwelpumpe

I høst kjøpte jeg et Juwel 300 liters kar. Med i dette karet var det en juwelpumpe. 1000 liter i timen.

Da vi stratet karet, så hørte vi fort at denne pumpa ikke var helt som den skulle. Den bråket mye, og ga fra seg noen "rapelyder". Mannen i huset fant ut at det var slakke i rotoren i pumpa, slik at rotoren tar borti selve huset.

Jeg klagde på dette, og fikk en ny pumpe.

Nå viste det seg at den første pumpen var noe ustabil med tanke på feilen, og den virket bra i perioder, så den har gått i karet frem til nå.

I går så skiftet vi ut, og ble temmelig lange i maska da det viser seg at den nye bråker minst like ille som den første. Samme lyd, og tydeligvis samme feil...

Jeg hadde tilsvarende pumpe i det forrige karet mitt, men da en med mindre kapasitet, og den funket fint, uten ulyder.

Er det noen som har erfsaringer med disse pumpene, og som har vært borti tilsvarende feil?

Jeg skal selvfølgelig klage på denne også, men er skeptisk nå som feilen viser seg igjen. Vet ikke om det finnes alternative pumper heller, uten at det innebærer at jeg må skifte ut hele systemet i karet. Er innebygd hus til pumpe og filter.
Har en sånnen, og den bråker definitivt mye, HVIS den ikke får alt det av vann den vil ha fra innsuget sitt. Det er min opplevelse, jeg har ofte måttet presse filtermagasinene litt ned pga. de har bevegd seg litt med tiden og så lager den litt ulyd osv. Den begynte å bråke fort hvis ikke vannet går inn fort nok i rillene øverst hos meg.

Nå bruker jeg den midlertidig bak bakgrunnen, har revet ut filterboksen, og den er nokså kraftig, så den stiller litt harde krav til innsuget, og bråker derfor når den ikke får det.

Det er min opplevelse av den.
Har du også denne rapelyden, fra at rotoren tar borti plasten inni huset?
Jeg sitter og prøver å forestille meg "rape" lyder fra en pumpe...vanskelig
Du mener altså rape, ikke skrape-lyder?

Mitt første akvarium var et Juwel-kar. Hver gang varmekolben slo seg på, begynte det å skurre og skrangle i hele filterboksen. Da måtte jeg gå bort og trykke ned varmekolben litt hardt, inntil lyden stoppet.
Så var det stille og rolig frem til neste gang kolben slo seg på...herregud.

Jeg tviler på at jeg noen gang kjøper et Juwel-kar igjen
Carrera
Har du også denne rapelyden, fra at rotoren tar borti plasten inni huset?


Har ikke konkludert med at rotoren tar borti, men det er en slags rapelyd ja. Har ikke hatt det nå, nå bare bråker den fordi den ikke får fullt med vann. Men når jeg hadde filterboksen så hadde den sånne perioder der den varierte utblåset og "rapte" stadig. Det var da jeg trøkka filterene lenger ned i boksen, hadde noe med vannstrømmen å gjøre virka det som, kom muligens noe dritt inni. Men som sagt, skjedde mest med en gang det ikke var så mye vann i filterboksen hos meg. Hvis vannnivået var under de rillene øverst så skjedde det stadig.

Juwel er søppel, kommer aldri til å kjøpe det igjen. Karet er ok, men for høyt. Men to armatur har røket, og pumpene er så som så, filterhuset er tungvindt. Og varmekobla røyk fort. Og jeg har hatt det 1 1/2 år.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap