Glasstykkelse

Heisann!

Jeg har sett glasstykkelsestabellen som ligger her på akvaforum, jeg har også tittet såvidt på en som det ble lenket til (etter jeg foretok et søk på glasstykkelser), men jeg blir ikke helt klok på det.

Jeg går med planer om å bygge et akvarium selv, som vil være tilpasset "det ledige området" hvor det skal stå. Min far har sagt han kan lage ramme med meg, i aluminium (tykk). Så er saken den at det største glasstykket blir 50*240cm... (vet dette blir et dyrt glass, men nå er jeg fortsatt på planleggingsstadiet og glass skal nå kunne ordnes). Hvor tykt må dette glasset være?

Bunnglasset må vel muligens være enda tykkere? Akvariet blir 40cm dypt, 50cm høyt og 240 bredt...

Håper noen, enten er god i matematikk og vet hva slags formler en skal bruke, eller kan peke meg mot en tabell av ett eller annet slag.

Venter spent på svar. Kjartan
Siden karet er såpass lavt som det er tiltenkt, trenger du ikke glass som er spesielt tykt.
10mm glass vil (uten ramme) gi en sikkerhetsfaktor på 4,15, som er tilstrekkelig og litt til.
Reduserer du den til 8mm, begynner det fort å bli litt mer raklete, sikkerhetsfaktoren er da nede i 2,65.

Selv hadde jeg gått for 10mm (også i bunn), uten en skjenerende ramme.
Husk avstivere på ett så langt kar, jeg hadde nok satt en for hver 80cm.
Da går jeg nok for 10mm i front ja, så var det å ringe å høre om pris... Tror jeg føler meg mye tryggere med ramme på karet, men, det kan jo forsåvidt virke sjenerende... Tenke tenke. Takk for svaret mr Frank!
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap