Akvariet mitt sprakk

Opplevde alle akvarister sitt mareritt i dag. Ene 60 literen sprakk helt uten videre, ble et lite kaos her. Glad jeg var hjemme og at frua var våken så tidlig.
Kan ikke forstå at bakglasset i akvariet skal sprekke sånn uten videre, akvariet ble kjøpt på Onsdag. Var med på en lang kjøretur med litt vann i. Akvariet har vært oppe å gått siden Onsdag kveld. Alt har virket bra. Plutselig i dag tidlig når dama er oppe med minsten, smeller det helt uten videre. Vannet fosset på veggen bak. Karet var fult med kirsebær reker og snegler. Klarte og redde mesteparten. Mistet en del reker. hadde en tom 40 liter som rekene går i nå. Sneglene havnet i selskaps karet. Vegg og Parkett gikk det også bra med. Har allerede bestilt et nytt 60 liters kar. Ble bare litt bekymret. Hva kan jeg ha gjort galt. Var det frakten for flere dager siden. Karet sto i vater. Kan ha vært en stein som har rast i bakglasset, men mener selv at det er ganske usansynlig, passet på dette når jeg la den oppi der.
Sprakk glasset, eller datt det ut? Som i at silikonfugene ga etter?

Vi snakker om et akvarium du har kjøpt brukt? Ikke umulig at det har skjedd ting tidligere som kan ha svekket glasset - litt av risikoen med å handle brukt, man vet ikke historikken.
Glasset sprakk mitt på. Ikke i skjøter/fugene. Kan selvfølgelig ha blitt svekket av en lang biltur, men syns likevel det er merkelig at det bare Bang helt plutselig. ingen var i nærheten. Tør nesten ikke dra fra karrene mine nå. Har et kar til fra samme selger. var med på samme bilturen.
Glass som utsettes for trykk, vil bule noe ut.
Siden glasset sprakk på midten, mistenker jeg at glasset var for tynt, og at karet var satt slik at det ble vridninger i glasset (ujenvt underlag ute av vater).

Glasset kan selvsagt ha vært skadet, men ser ikke helt for meg hvordan en enkel kjøretur skal kunne svekke glasset
Om karet lå å slang i ett rotete bagasjerom med kvasse gjenstander, blir det jo en annen sak.
Men ser ikke heeeeeelt for meg at noen er så lite oppvakte at de frakter glass på en sånn måte
Kjørte veldig pent, mener selv at akvariene lå veldig bra og sikkert i bilen, akvariene står på en benk selger alltid har hatt dem på. Karene sto oxo i vater. Kan ikke helt skjønne hva som skjedde. Er ikke et hjemmelaget kar. vet ikke helt hvordan merke karene er, men tror det står enten mp eller mo på armaturet
Armaturet kan jo være satt på ett kar av ett annet merke, men om også karet er av merke mp, er dette ett merke som er kjent for å være godt (eies av Eheim).

Glasset i mp-kar på denne størrelsen er på 5mm, som er mer enn tilstrekkelig til å tåle vanntrykket (i uskadet tilstand).
Sikkerhetsfaktor på glasset i dimensjonene det er snakk om, vil være på ca 3,5. Glasset skal med andre ord tåle 3,5* så mye som en kan dytte i karet av vann.

Du kan jo måle tykkelsen på glasset, vet at mp har ett par terrarier i sortementet. Disse er normalt utrustet med tynnere glass, siden de ikke skal motstå de kreftene vann innehar.
Alt under 2,7mm er garantert plasking. Glasset vil da bøye seg godt over 2mm ut på midten, i forhold til hjørnene, før det brister med sprut&splæsj som resultat
Glasset er 5 mm. Når jeg måler på karet som er oppe å går, så kan det være at det buler noe ut på midten 1-2mm
Skywalker
Glasset er 5 mm. Når jeg måler på karet som er oppe å går, så kan det være at det buler noe ut på midten 1-2mm

1-2mm er mye for ett så lite kar, med så tynt glass.
Etter beregningene mine, skal det bule 0,3mm, så jeg ser ikke bort i fra at ting vrir og vrenger på seg.
Sikker på at vateret er i vater? Mange slike billig-modeller er mer ute av vater, enn selv øyemålet mitt
Hvis vateret ikke er i vater, er det mye skjeve kanaler rundt om kring. Er elektrikker og har et dyrt vater, men selvfølgelig. kan være galt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap