Lekasjer

Hei

Bare lurer på om det er noen som er like bekjymert som meg for at det utvendige filteret skal begynne å lekke og pumpe ut det meste som er i karet?

Jeg har tenkt ut et sikkerhets system som jeg kanskje kommer til å lage, men jeg gidder ikke viss det ikke er vits..

Hva tror dere?
Plussmedlem
Tror ikke du skal være så veldig bekymret for dette. Ingen grunn til å la det gå utover nattesøvnen.

Den beste "forsikringen" er kanskje å kjøpe nytt utstyr. Ikke overta noe du ikke kjenner "historien" til.

Investere i noen gode slangeklemmer er heller ikke dumt.
Det er ikke så ofte det lekker store mengder vann fra et filter. Da er det nok heller at en slange har hoppet av eks. innsug/utblås på filterhodet.
Smålekkasjer opptrer nok oftere. Gode rutiner på sjekk av filteret der det står bortgjemt i underskapet er også smart.

Og ikke minst...Villa- og innboforsikring
OM det skulle oppstå lekkasje derfra, er det gjerne menneskelig svikt; dårlig festede slanger og dårlig slangevedlikehold. Den beste forsikringen mot dette er enkle slangeklemmer som fester slangene skikkelig. De fås kjøpt i zoobutikker, eller hos Clas Ohlson for halve prisen (et par tiere). Det kan også skyldes feil lukking av filteret ved forrige vedlikehold, eller at man har oversett at f.eks. en lukkehaspe har brukket da .

Som du skjønner er det slangene som er filterets akilleshæl, men sikrer du slangene, så er du temmelig trygg. Filterne mine er aldri noe jeg bekymrer meg over, men så har jeg sikret dem godt med slangeklemmer også... I tillegg står de slik at ingen kan sparke borti eller dra borti slanger o.l., med det resultat at ting kan gli ut av posisjon.

Kjøp ikke gamle og usikre filtere brukt. Kjøp kvalitet og pålitelige, velrennomerte merkevarer! Enten nytt fra butikk, eller om du kjøper brukt: forsikre deg om at modellen du kjøper brukt er av god stand, ikke er for gammel og at det fremdeles finnes reservedeler i handelen å få kjøpt til det.
Hvis du f.eks. ser en annonse med et filter til salgs med oppgitt modellnummer og navn, bør du sjekke produsentens hjemmesider for å se om filteret fremdeles lages. Gjør det ikke det, er filteret for gammelt....

Syntes ikke det er noen grunn til å bekymre seg, så lenge en velger kvalitetsprodukter, og vedlikeholder disse slik de skal.

Det er i alle fall ikke antallet utvendige filtre som holder meg våken nattetid
Dersom du er redd for van lekasje så ville jeg ha investert i en vannalarm:
[External Image]

Disse koster ca 150 kr. Se www.elotec.no

Denne er enkel i bruk. putt i ett batteri, legg den på gulvet ved akvariet. Dersom det kommer vann på gulvet der denne ligger så vil den hyle som en røykvarsler.
Det nytter ikke om vannalarmen hyler mens jeg er på jobb .
Plussmedlem
Mortenh
Det nytter ikke om vannalarmen hyler mens jeg er på jobb :-).


Si opp jobben
Hehe ikke det beste forslaget jeg har hørt :P

Men jeg har nå laget og testet det lille systemet mitt. Det funker fint men jeg vet ikke om jeg gidder å bruke det etter som at det høres ut som det sjelden oppstår problemer med utvendige filter.
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap