Hvilken pumpe skal jeg bruke?

Har et 120 liters kar som brukes til corydoras, yngel og oppdrett av eplesnegler. Pga ekstra belastning i form av foring så er jeg i tvil om jeg bør bruke fluval 3+ eller fluval 4+. Det ble utrolig mere strøm i karet med 4 + med tror ikke det gjør noe særlig for hverken yngel, coryene eller sneglene. Noen som kan hjelpe meg med råd ang dette?
Med ett hardt belastet kar, ville jeg valgt så stort filter som bare lommeboka tillater. Skvis den gjerne litt i tillegg, slik at du får råd til det beste

Modifiserer du fluval 4+, vil dette stort sett kunne håndtere avfallet på en forsvarlig måte i ett kar med denne størrelsen, dersom ikke belastningen er helt ekstrem.
Kjøres den med originale svamper, er du på kanten, og kanskje over, selv med moderat belastning.

Gå derfor for 4+ med modifiserte svamper, eller noe ennå bedre
Pumpen er allerede modifisert og den ser ut for å fungere bedre enn fluval 3+. Det som kan være et problem er at den er veldig lang så jeg måtte fjerne noe av sanda for at den skulle få plass nedi karet. Kanskje det går an å skjære bort noen cm nede?
Heidi Ingdal
Pumpen er allerede modifisert og den ser ut for å fungere bedre enn fluval 3+. Det som kan være et problem er at den er veldig lang så jeg måtte fjerne noe av sanda for at den skulle få plass nedi karet. Kanskje det går an å skjære bort noen cm nede?

Det kan du selvsagt gjøre. Men da fjerner du også plass til bakterier, og reduserer kapasiteten i filteret tilsvarende.

Dette er en vurdering du selv må ta; kan du avse litt filterkapasitet eller ikke?
Nei da fjerner jeg heller litt av sanda. det er biltemasand så den smyger seg sakte tilbake ser jeg og legger seg rundt pumpa nederst. Jeg må legge bare noen steiner nederst i bunnen tror jeg. Andre forslag?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap