Tetratec ex 1200

Hei!

Kjøpte brukt akvarium for en tid tilbake, 110L med ovennevnte filter.

Synes egentlig at det blir for mye strøm i akvariet nå. Flyteplantene svever rundt som UFOer!

Dum som jeg var snudde jeg utblåsningsrøret mot akvarieveggen i håp om at det skulle bli litt roligere. Så lykkelig på at overflaten ble noe roligere, helt til vannskiftet i dag... den ene halvdelen av akvariet var kaldere enn den andre!! Sikkert på grunn av min idiotiske ide om å snu utblåsningen...sukk.

Så er den snudd igjen, og atter en gang flagrer alle flyteplantene vilt. Finnes det noen måte å redusere utblåsningen på? Eller andre gode ideer. Er usikker på om det egentlig er for mye strøm i vannet, men... noe må det jo være! Man skal vel ha flyteplanter som ligger ca på samme sted hehe.
Hmm.. google er jo en fin ting. Fant brukermanualen. Det ser ut som om jeg kan bruke den grønne "stoppekrana" for å redusere strømmen? synes dette høres litt skummelt ut, jeg (ja, første gang med utvendig filter...).

Er det faktisk uproblematisk å strøpe strømmen med krana?

En annen ting.. føler meg litt teit nå. I esken var det med noen plastrør som jeg ikke så så nøye på da jeg satte opp akvariet. Alt var innkjørt, og filteret stod i en bøtte mens jeg satte opp akvariet. Hadde det travelt for å beholde bakteriekulturen, og sjekket ikke så nøye.... Resultatet ble at jeg ikke tenkte noe mer på disse rørene før jeg så bruksanvisningen nå.

Disse rørene var disse med små hull på.. nå har jeg montert på disse (uten å strøpe noe som helst enda). Ser jo ut som om dette løste problemet mitt faktisk. Ser roligere ut der nå, samtidig som jeg ser at overflaten fortsatt har bevegelse.
Du kan jo prøve å dra ut endepluggen på utstrømmer-røret.
Plussmedlem
Pettern
Du kan jo prøve å dra ut endepluggen på utstrømmer-røret.


Enten det, eller så kommer pluggen ut av seg selv snart.
Dårlig endeplugg på disse Tetratec'ene
endeplugg? tror jeg så det i brukermanualen, men tror den er borte på min pumpe. Det er ingenting som hindrer vannet i å komme ut i ended av utstrømmerrøret.

Tror det bare hjalp å sette på disse rørene med hull. Fikk fordelt "trykket" litt utover. Vannplantene har en roligere tilværelse nå

Fatter ikke hvorfor jeg ikke tenkte google med en gang...
Plussmedlem
Nille
endeplugg? tror jeg så det i brukermanualen, men tror den er borte på min pumpe. Det er ingenting som hindrer vannet i å komme ut i ended av utstrømmerrøret. ...


Hehe...se det. Blåst vekk allerede hos forrige eier...
Du kan erstatte denne med en plugg fra Eheim.
Plugg 7447150 passer ypperlig, og sitter meget bedre fast i røret.
Loomis
Hehe...se det. Blåst vekk allerede hos forrige eier... Du kan erstatte denne med en plugg fra Eheim. Plugg 7447150 passer ypperlig, og sitter meget bedre fast i røret.


Takker og bukker

Må bare spørre... jeg bør altså ha denne endepluggen? Har studert akvariet i alle retninger i kveld, og det ser egentlig ut som om de små hullene ikke er til så stor hjelp uten en stopper i enden der i hvert fall.
Plussmedlem
Du må ikke, men som du skriver...Uten endeplugg så er det ikke mye som går gjennom de små hullene.
Hehe, ja ikke sant... da blir det å jakte på en slik plugg da, og se om jeg blir fornøyd med vannstrømmen i karret

Tusen takk for all hjelp!
Tetratec EX 1200 i en 110, er ikke det litt overkill? Det hørtes ut som det blir en voldsom turn-over på vannet?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap