Defekt armatur!

Armaturen min tryna i kveld. Har byttet rør og tennere, men dette hjalp ikke. Februarbudsjettet er allerede brukt opp. Hvor lenge kan/bør det gå før jeg kjøper nytt armatur?
Det spørs vel hvor mye planter du har. Fiskene tror jeg klarer seg veldig bra i mørket.
Hvis du har planter i karet, bør det vel helst ikke gå mer enn en ukes tid før du sørger for nytt armatur.... plantene begynner å skrante etter en ukes tid. Jo lenger det går utover det, jo flere planter vil gå dukken. Alt etter plantenes lyskrav, vil det muligens føre til at alle råtner og mister bladene.

Har du vurdert å kjøpe et lysarmatur med f.eks. Mastercard, slik at du flytter betalingen av det til mars-måned? Da kan du kjøpe det nå, men betale det først når fakturaen kommer neste måned. Det er rentefritt å bruke Mastercard om du betaler hele fakturaen når den kommer, så det fordyrer ikke armaturet hvis du gjør det på den måten.
Det kan jo bli dyrere for deg til syvende og sist om alle plantene dør, og du må ut og kjøpe en haug med nye.... det er ikke billig det heller.
Sansynligvis er det en kondensator i armaturet ditt som har røket. Den er billig å restatte viss du vet hva du gjør. Viss du finner den kan du ta bilde av den å sende det til meg, så kan jeg hjelpe deg å bestille en ny.
Mortenh
Sansynligvis er det en kondensator i armaturet ditt som har røket. Den er billig å restatte viss du vet hva du gjør. Viss du finner den kan du ta bilde av den å sende det til meg, så kan jeg hjelpe deg å bestille en ny.


Sorry, dette er nok helt feil!! Kondensatoren i armaturen har ikke noe å gjøre med om den lyser eller ei. Den/de kan du faktisk fjærne, og rørene lyser like bra. Den har en helt annen funksjon, enn å få rørene til å lyse. Hvis rør og tenner er hele, så er det drosselet som er defekt. Eller trafoen, som noen kaller det. Hvis det da ikke er en elektronisk, armatur. Så som T5 armaturer er.
Kan godt hende jeg tar feil, men jeg har reparert en del armaturer der kondensatoren var røket. De lyste ikke uten. Men du har tydeligvis mer peil en meg.
Mortenh
Kan godt hende jeg tar feil, men jeg har reparert en del armaturer der kondensatoren var røket. De lyste ikke uten. Men du har tydeligvis mer peil en meg. :)


Ja, du gjør nok det. At det er kondensatoren som fikk lampen til å lyse igjen for deg, har jeg ikke så stor tro på. Kondensatoren, er kun til for å fasekompensere armaturen(reduksjon av blindstrøm). En annen feil som kan oppstå, er jo dårlige/ødelagte kontakter i holderne, og løse ledninger/forbindelser. Feil bruk av tennere, er også en mulighet. Singel tennere, virker ikke på serie koblede armaturer(2x18W T8). Ellers er gamle kondensatorer fra før 1980, regnet som PCB holdige. Meget farlige, og bør behandles med stor varsomhet. Det er regnet som noe av det giftigste som finnes.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap