Lys?

Noen enkle spørsmål relatert til lys til plantekar:

T5 eller HQI/MH?

Har konkrete planer om å kjøpe et 200 liters kar (en meter langt) og vurderer T5 (4x39) opp mot HQI/MH. Da lurer jeg på om 150 watt MH er nok og om 250 watt MH er for mye. 150 watt gir jo 0,75 watt per liter og burde kunne få det meste til å gro, eller?

Det er noen pros and cons her:

T5 kan jeg montere over tanken. Det er jo praktisk. MH må henges i taket (leiligheten er 4 meter under taket, vet ikke om kabelen er lang nok en gang!!)

MH gir jo mye finere lys, men må styre og herje med å feste herligheten i taket.
Det er noen dilemmaer her

Du vil få mange planter til å gro godt med de forslagene du har, også 150 watt hql.

Men man får aldri godt nok lys og klarer aldri å konkurrere med en tropisk sol.

Er ikke sikker på at jeg er helt enig i at hql gir et penere lys, dette kommer jo ann på hvilken farge lysene har. Ofte er det noe støtte spots som skaper det lille eksta i forhold til stemningsfull belysning og kanskje en emulert måne

Har amn kraftig lys kan man lettere sette ned lystiden og det kan redusere algevekst, men her må man prøve seg frem.

hadde nok i dag valgt T5 lysstoff rør, men her er det mange meninger. La oss høre flere innspill........











0,hvilken
Jeg hadde selv valgt T5, rett å slett da dette er mer fleksibelt enn HQI (bredere utvalg av lyskilder).
T5 er også markant mer effektivt pr W kontra HQI.
Finner sef ikke igjen oversikten over hvor mye effekt en kan få ut av hver W med ulike lyskilder, men husker at jeg ble overrasket over hvor mye mer effektivt det er med T5 kontra HQI.
Effektivt
Vet at T5 er mer effektivt enn HQI, men for meg er det ikke så nøye å spare noen kroner på strømregningen. Jeg vil at akvariet skal se best mulig ut og at plantene skal gro som bare det. Jeg har bare plass til et "stort" kar og det er dette karet jeg skal sette opp nå. Så da vil jeg gjerne at alle parametre skal være på topp. Lys, CO2, næring osv.
Jeg ville prøvd med to ganger 150w MH, heftig med lys men ikke umulig å ha med å gjøre. Har selv 70w hqi over nanokaret på 25liter, 2,8w per liter mao uten algeproblemer å snakke om.
Eneste som er litt dumt er at de fleste armaturer med doble lamper er 120cm lange. Du kunne jo vurdert to enkeltlamper ala Giesemann Nova, dette gir deg også frihet i plasseringen. En annen fordel med disse er at ballasten er adskilt fra lampehuset noe som er kjekt mhp vekt og varmeutvikling.
Det finnes en hel del pærer å velge i fc2 150w.Bla ADA har ett par varianter utviklet for plantekar med ekstra andel grønt for syns skyld..Disse pærene er 8000K. Bruker selv 10000K, 6000K blir litt for gult for min smak.
Den skimrende effekten av MH lampene er veldig vakker og frembringer flotte effekter både i og utefor karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Sveinsen
Reklame for plussmedlemskap