Hva slags lys for å unngå alger

Ser ut som jeg må skifte lysrør i tanganyika karet mitt. Det står i dag et power glo foran og floral glo bak. Hva anbefales i et tanganyika kar. Ser at det er mye grønnalger blitt allerede etter 2 uker drift. Vet ikke om det skyldes gamle rør eller at jeg ikke burde ha floral glo. Noen tips til beste kombinasjon?
Kan jeg f.eks. bruke en life glo og en marine glo?
Jeg skal også skifte lysrør hos tanganyikaene mine, så nå håper jeg det er noen med gode råd her

Er jo ikke vits å gi algene en ivitasjon til å flytte inn heller, ved å bruke lysrør beregnet for maksimal plantevekst...så jeg har funnet ut at jeg skal bytte.
Jeg har to lysrør i 300 literen min, det ene er sun glo, og det andre er marine glo, vet ikke om det stemmer men det virker som at i den delen hvor jeg har marine glo så vokser algene bedre, men det er ikke store forskjellen, og jeg vet som sagt ikke om det stemmer.
Finnes ikke noe enkelt svar på det.

Har du særlig med planter?

For mye lysmengde og lystid = alger. En lysrørtype som akkurat dine planter ikke utnytter seg godt av = alger. Så du må si om du har planter og isåfall hvilke og hvor mye, evt. velge lysrør utfra det, og kanskje kutte lystid evt. ha en pause i det. Lyspause bremsa grønnalgevekst litt hos meg når jeg hadde det.
Jeg pleier å ha maks 6000-7500 Kelvin i lysrørene jeg bruker. Mer enn det, og algene spruter ut.

Hovedgrunnene til at mange bruker så sterke lysrør i akvarier for ciklider fra de store afrikanske sjøene, er vel først og fremst at de lysrørene gjør at de sterke fargene på fiskene fremheves så pent i slikt lys. Den andre er sikkert at en del av de artene beiter alger, og i de tilfellene ønsker man å fremkalle en algematte de kan spise på. Det er jo gjerne lite planter i sånne akvarier, så jeg har alltid lurt litt på dette - det må bli veldig mye algevekst i slike kar med så sterke rør!?

Det er såvidt jeg vet ingen andre grunner enn de to ovenfornevnte til å ha så sterke lysrør som Power Glo i nesten eller helt plante-løse akvarier, for det er jo rør som har hele 18.000 Kelvin. Det er 3 ganger så mye som jeg bruker i kar med planter
Ved en feiltagelse satte jeg inn et lysrør med 10.000 Kelvin i et kar en gang, og fyttekatta... algene bare eksploderte! Skjønte ingenting før jeg kom til å tenke på at "Satte ikke jeg inn et nytt lysrør her....hmmm, kanskje jeg skulle sjekke hva som står på det?" Byttet det ut, og ting normaliserte seg igjen, heldigvis.

Fargetemperaturen i røret (Kelvin) har ingenting med styrken å gjere, det er watt. Rør med vekt på emisjon i den blå delen av spekteret vil gje større algevekst. Eg brukar 18 000K (PowerGlo) i to kar, og har null alger i det eine karet, det andre normal til liten algevekst. Grunnen er at eg liker lyset, og det fungerer i dei dunkle kara.

Algevekst kjem oftast av andre årsaker enn lyset, og eit nystarta kar vil ofte få algeoppblomstring i karet på grunn av ubalanse i vasskjemien som kjem algane til gode. Når karet berre har vore i drift eit par veker, er det vel tidlig å legge skulda på lyset. I et kar utan plantar vil det være vanskeligare å finne den balansen. I sneglehuskaret mitt med dagslysrør fekk eg ei kraftig oppblomstring av trådalgar etter eit par veker, men no etter to månader er eg nesten lei meg for at dei flotta algane er på kraftig retur. Eg gjorde absolutt ingen tiltak. Eg gjorde også eit eksperiment med eit nystarta kar då eg hadde god tid, og let lyset stå på omtrent døgnet rundt i ein månad og gjødsla godt for å få maks algevekst. Etter at det kom fisk og plantar i karet, forsvann algane gradvis, og etter to månader var det berre trådalger nærast lyset att. Algane hadde då brukt opp næringsstoffa, og karet var kome i balanse. Etter mi erfaring vil vassbyte tilføre næringsstoff, så skift vatn berre ved behov i byrjinga.

LifeGlo har eit blåkvitt skjær i lyset, og vil passe flott i eit Tanganyikakar. Om det er betre enn PowerGlo når det gjeld algevekst veit eg ikkje, eg merkar ingen forskjel i mine kar. Ein kombinasjon eg ikkje har testa er LifeGlo i front og PowerGlo bak, men den kan fungere i eit Tanganyikakar. Ein annan ting eg har oppdaga med lysrøra frå Hagen og også Tropica er at dei kan verke farga i starten. LifeGlo er blått, og PowerGlo nesten raudt, men når røra får køyrt seg inn eit par-tre veker vil denne effekten gje seg og dei har eit nokså nøytralt dagslys.
Til kar ala malawi og tanganyika, der det gjerne er lys sand og lite planter, ville jeg selv valgt enten life-gloII som eneste rørtype, eller Power-glo.
Begge rørene er etter min mening eminente lysrør.

Planterør der en ikke har planter, det er nok en solid oppskrift på at en annen type planter vokser godt

Omtale av alle Hagens rør, med spesifikasjoner og det hele.
Høres ut som 2 power glo er beste alternativ. Har nettopp byttet til det i Juwel akvariet, men har ikke hatt det lenge nok til å se om det blir grønnalger. Hadde brunalger - sikkert pga dårlige og gamle rør - men de er blitt helt borte kun på et par dager. Har fått ekstremt med grønnalger med floral rørene, så tipper de enten er gamle eller at de fremmer algeveskt i mangel av andre planter (har bare et par anubias og et par crinum)
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap