Nye lysrør

Har kjøpt meg et brukt 300 kar, skal kjøpe nye lys rør til det. Lurte på om noen kan foreslå noen gode lysrør. Det står to 30 w lysrør no. 90cm lange.
ser også at det går and å kjøpe uv lysrør også , men må du ha meir en to lysrør skal et ta dei vere uv lys ?
Mulig at vi misforstår hverandre når du sier UV-lys.
UV-lys er ingen ting å tenke på til ett akvairearmatur, dette vil rett å slett være svært ødeleggende.
Men om du mener ett blått lys, f.eks til nattesbruk, er dette mulig. En snakker da om moonlight, ikke UV.

Men; 2*30W på 300L vann, det er for i si det rett ut, ekstremt lite lys. En snakker da om maksimalt 0,24W lys pr liter vann (tar utgangspunkt i 250L vann i karet).
Dette er såpass lite, at du enten må velge planter med ett lite krav til lysmengde, eller få økt antallet W betraktelig.

Av rør vil jeg her anbefale life-gloII. Dette er ett meget bra dagslysrør, som har høyere lysutbytte en de fleste akvarierør.
Kar ej kan få kjøpt slike lysrør hen ? Bør kansje vurdere å sette inn meir lys då.
Tropefisk, aquamanias, tropehagen +++++ fører rørene til Hagen
Nye lysrør
Har nå kjøpt to nye lysrør av typen life-glo. Men har forstått det slik at eg må ha meir lys. Lurer på kor algevekst blir i i et kar på 300 liter med to lys rør på 30w? Vil so lite lys gjer at algen veks meir en vist eg hadde meir w. Kva slags lys oppsett bør eg ha på et slik kar ?
Tilfeldig bekjentskap
© Benny Hubel Hansen
Reklame for plussmedlemskap