Akvastabil lysarmatur, flere rør.

Har et akvastabil lysarmatur til 300 literen min. Jeg vil ha mer lys, og det skal jo gå å bygge ut aramturen med ett rør til, men det ser ut som at det er litt trangt så jeg lurer på om det virkelig går fint å bygge ut?
Jeg leste også at det var forskjell på armaturer noen hadde tennere noen hadde elektrisk, hvordan kan man finne ut hva man har selv?

Takker for alle svar.
Er lystoppen av den nye effektlinetypen er det plass til to paraboler i akvarium på 50 cm eller bredere. Synes nok at det blir litt trangt med for eksempel 4 rør i en 250 til 375 liter akvastabil. Det bør ihvertfall ikke være noen stor innvendig bakgrunn! Dette problemet er det forresten også på 530 l. Har BTN moduler og filtermoduler i de bakerste hjørnene. Byttet da ut den en 2 x 80 watts parabolen med en 2 x 54 watt Da slapp jeg at de lyste for det meste rett inn i modulene. Det var jo forsåvidt veldig praktisk, det var lett å se hva som skjedde i filtermodulene, men kan vel ikke påstå at det var spesielt økonomisk.

Men tilbake til 325 literen din. Du må demontere den. "dra" løs den ene "plastfliken". Dette gjlør du gjennom å dra den rett av av lystoppen, tenk deg at du står forann akvariet, tar tak i plasten og drar den til deg samtig som vrir den med klokka. Når den er løs et det bare å sette et skruejern ned mellom det sorte aluminiumsdekslet og den blankealuminiumsprofil som kommer frem etter at du har fjernet plastdekslet. Når du har gjordet dette faller det andre plastdekslet av selv.Så et det å skru løs 5 skruer slik at al.profilen er løs. Gjør dette mens lystoppen ligger på "rygg" på et stabilt bord eller lignende.

Nå er parabolene tilgjenelig. Du må flytte den parabolen som nå står i midten, helti til den ene kanten dvs det ytterste sporet og så er det bare sette inn den nye. Dette er den enkleste oppgaven. Har du to dobble paraboler får du plass til inntak og utblåsninger bak, og plass til å fôre fremme. Har du en dobbel og en enkel kan du slamsuge og få handa ned i akvariet uten å skyve hele toppen til side. Så er det bare å montere det hele igjen. Før du setter på den sorte alumiums ende dekslet, snur ru lystoppen rett veg igjen. Så er det bare å sette på plass de tre dekslene, som bare "klikkes" på plass.


Vi skal vel ikke kommentere hvordan det var å sette inn to doble T5 i toppen til 530'en DDDD
Forskjellen er på lystopper til kar på 50 cm og under er at de har hele plater på toppen, noe ikke 60cm og bredere har. De har topper som er sammensatt av to smale topp profiler.Disse et da avstiver med moen fine aluminiums profiler som er ca noen 0.1 mm for høye til at parabolene kan skyves over dem. Det er ikke elt enkelt å komprimere metall, noe som medfører at hvis du skal inn med nye T5 paraboler må du demontere parabolen, samt demontere nesten hele topp, få på plass disse fantastiske flotte profilene som bare akkurat er for høy til å gå under T5 parabolen. Du ender opp med å få utvidet dine verbal uttrykk og noen blodige knoker.

Fikk forresten meil om at nå kommer akvastabil til å øke prisene med 10 -15 % på sine kar fra 01.03.08 pga av økte fraktpriser og dyrere paller. Så løp å kjøp nå for de som tenker på å gå til innkjøp av akvastabil sine kar.
Nå var jeg alt for trøtt til å lese og å skjønne dette Jeg får sette meg ned senere i dag og tolke det som står her. Men takker for alle svarene!!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap