Best utnyttelse av sirk.pumper

Har to sirkulasjonspumper i karet mitt og har et par spm.

1: I utblåset på disse så er det mulighet å sette på en tut(til å feste på slanger osv.). Når disse sitter på så synes jeg det virker som trykket blir mye bedre enn uten, antakeligvis fordi det da blir kun en liten stråle istedenfor. Hva er det man pleier å bruke i utblåset? Er ikke sikker på hva som er best for vannstrømmen og fiskene.
Bilde under som viser hva jeg mener.

2.: kan det hende at disse suger til seg mer vann enn filteret? Når jeg har prøvd med et par bioballer i vannet, så virker disse til å holde seg på midten,og kanskje nesten prøve å gå tilbake til pumpene. Vet ikke om vannet går hele veien, eller om jeg bare renser halve karet??

Karet er en 375L, sirk pumpene er 2 hydor på700L\t som står på fullt, og utvendig filter er JBL500.
Har satt filterutblåset og sirk pumpene på den ene kortsiden, og det ene innsuget på det andre.(har også en overflaterenser på midten som går i et t-stykke på innsuget, men denne pleier jeg å ikke ha på.)

1: Hva er det man pleier å bruke i utblåset? Er ikke sikker på hva som er best for vannstrømmen og fiskene.

Det pleier å følge med en ekstra munnstykke som får vannstømmen til å blåse i en bestemt retning. Når du setter en ekstra munnstykke med mindre dimensjon enn utblåseren blir selvfølgelig strømmen sterkere. Hva som er best avhenger av fisk som du skal ha opp i karet liker sterk strøm eller ikke. For eksempel Malawi og Tanganyika ciklider skal ha en strømning som er minst 4-5 ganger kars volum. Jeg personlig liker å bygge hjørnefilter med blåfilter slik at sirkulasjonspumper fungerer som en ekstra filter. Oppskrift for å lage et slik hjørnefilter skal være herinne et sted (se gjør det selv).

2.: kan det hende at disse suger til seg mer vann enn filteret? Når jeg har prøvd med et par bioballer i vannet, så virker disse til å holde seg på midten,og kanskje nesten prøve å gå tilbake til pumpene. Vet ikke om vannet går hele veien, eller om jeg bare renser halve karet??

Om sirkulasjonspumper suger mer vann enn filteret så spiller det ingen roller for det som kommer inn går jo ut igjen. Så pumpene dine har bare en funksjon foreløpig: den får vannet til å gå rundt (sirkulasjon). Hvis du putter sirkulasjonspumpene inn i et hjørnefilter som nevnt ovenfor da får de en ekstra funksjon, filter. Når pumpene blåser vann på overflate så går strømmen til andre siden, den treffer veggen og går deretter nedover og tilbake til pumpene. Vann går rundt. Bioballene havner i midten av karet men andre små rus vil komme nærmere utgangspunkt, pumpene. Så det lønner seg å ha innsuger på samme side som utblåseren er i ditt tilfellet. Da får du mest mulig dritt ut av karet.
Har allerede et hjemmemekka hjørnefilter.



Dette er som sagt lagd slik at en glassplate er limt i hjørnet og det eneste stedet filteret suger inn vann er gjennom en liten glippe i bånn. Glasset går så helt opp til kanten, så slipper ikke ut noe vann der.

Så har jeg skjønt deg rett nå, så mener du at med løsningen jeg har i karet mitt, så vil det beste være å feste pumpene på samme side som innsuget, bare at de blåser mot motsatt hjørne, så vil vannet de suger til seg gå inn i gleppa og til det utvendige filteret?

Men vil sirk pumpene mine klare å flytte vannet såppas langt? Er litt redd at jeg vil få et helt blikkstille hjørne\side i karet...
glx-rider
Har allerede et hjemmemekka hjørnefilter. [URLBLOCK1] Jeg klarer ikke å se filterløsningen din her. Dette er som sagt lagd slik at en glassplate er limt i hjørnet og det eneste stedet filteret suger inn vann er gjennom en liten glippe i bånn. Glasset går så helt opp til kanten, så slipper ikke ut noe vann der. Er det inne i dette filter har du sirkulasjonspumpene dine? Hvordan blåser de ut vannet da? Med slange? Så har jeg skjønt deg rett nå, så mener du at med løsningen jeg har i karet mitt, så vil det beste være å feste pumpene på samme side som innsuget, bare at de blåser mot motsatt hjørne, så vil vannet de suger til seg gå inn i gleppa og til det utvendige filteret? Dersom svaret er JA i forrige spørsmål da har du allerede en innsuger der sirkulasjonspumpene er. Da lønner det seg og har innsugeren til utvendig filter være å den andre siden (motsatt siden). Da har du en på hver side. Men vil sirk pumpene mine klare å flytte vannet såppas langt? Er litt redd at jeg vil få et helt blikkstille hjørne\side i karet...


Begge sirkulasjonspumpene dine blåser 1400 Liter i time, pluss utvendig pumpen som står også på samme side og blåser 500 lilter i time, da har du 1900 liter vann som sirkuleres hver time. Dette er bra nok det.
Du får ikke noe dødt stille hjørne i karet, selv om noe ganger du ser at det står matreste rolig et sted. Vann går rundt for det. Jeg har en sirkulasjonspumpe som blåser 2500 liter vann i timen. Rettunder den pleier matreste å samle seg. Men hvis jeg svinger utblåseren til en annen retning, blir søpler flyttet til et annet sted.

Så konklusjonen er: Sett utblåseren slik du ønsker det. Ser etter hvor matrest og dritt havner. Sett innsugging der.

Det kan lønne seg å ha bunnlag slik at det er høyest bak og slakk nedover mot fronten. Lag så noe gropper i fronten der det er tilgjengelig for "støvsugging". Der vil dritt og ras samler seg og dermed lett tilgjengelig for opprydding.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Sliwon
Reklame for plussmedlemskap