Vil dette gå bra??


Idag fekk eg et utvendig filter- eheim 2222. Står no i 54l akvarie.
Det eg gjor var - Tok litt av filterremedie fra 2026 filteret og hadde over i det nye, og førte tilbake tilsvarende. Skylte litt blåfilteret rett inni det nye, pluss skyllte filteret fra det innvendige godt rett inni det nye.
Så no går kun det nye filteret. Kan eg få nitrit etter dette??
Nitrit vil du få, men du har nå forhåpentligvis fått bakterier som vil hjelpe prosessen kjappere igang.

Må bare følge med til nitrittoppen er over.
Når jeg har gjort det på den måten du beskriver, har jeg aldri fått nitritt. Det kalles å kickstarte et filter. Det har altså gått strålende hos meg, hver eneste gang.

Men nå har jeg aldri brukt det på tungt belastede kar (altså akvarier med mye fisk). Det har kanskje litt å si.

Men siden akvariet ditt er bare 54 liter, så har vel ikke du heller tenkt å pælme oppi de helt store mengdene med fisk?

Jeg tror dette vil gå prikkfritt. Men gjør som jeg, for sikkerhets skyld;
begynn å teste for nitritt etter 11-12 dager. Bare holde et påpasselig øye med det liksom, og sjekke at det virkelig ikke kommer noen nitritt Jeg føler at jeg bare må teste uansett hvor mange ganger jeg har startet filtere på den måten, for å være heeelt sikker.

donna
Idag fekk eg et utvendig filter- eheim 2222. Står no i 54l akvarie. Det eg gjor var - Tok litt av filterremedie fra 2026 filteret og hadde over i det nye, og førte tilbake tilsvarende. Skylte litt blåfilteret rett inni det nye, pluss skyllte filteret fra det innvendige godt rett inni det nye. Så no går kun det nye filteret. Kan eg få nitrit etter dette??

Har 7 coryyngla (ungdomma) 3 vaksne trili...? og 2 knurregurami.
Skal måle kvar dag. Syntes berre fargen var en anelse mørkere gul no.
Var litt redd nitriten kjem med en gang.

Tidlig idag morges såg eg fiskane oppførte seg unormalt.
Målte nitrit og fekk sjokk. Forferdelig farge. Et halvt døgn etter nyepumpa kom inn. Flytta alle fiskane og har berre latt vatnet ver slik.
Er det best dette går sin gang uten vasskifte??
Ojda! Det var jamen bra du kontrollerte nitritten!
Uff, jeg får nesten dårlig samvittighet her, som var så positivt og "lovte gull og grønne skoger" i innlegget mitt i går. Men som sagt så hørtes det jo ut som du hadde gjort alt riktig, jeg har gjort det samme selv så mange ganger uten å få nitritt, så dette skjønner jeg ikke.

Dette var slett ikke bra, men flott at du oppdaget det så fort.
Beklager nesten jeg, føler nesten at det var min feil Men jeg skal iallefall bli forsiktigere med å anbefale kickstarting heretter, iallefall ikke uten å understreke viktigheten av å måle nitritt nøye likevel og helt fra starten av.

La bare vannet være slik, så lenge det ikke er fisk i. Bytter du vann nå, tar det bare lenger tid før filterbakteriene får opparbeidet seg i tilstrekkelig antall. Mål hver dag og se hvordan utviklingen går. Du HAR jo en startkultur med bakterier i det nye filteret alt, så spørsmålet er bare hvor fort de formerer seg. De lever jo av nitritt, og her har de masse "næring" å ta av, så det burde ikke ta så lang tid som vanlig.

Du skal ikkje ha dårlig samvittigheit, for egentlig skulle dette gå bra.
Men eg oppdaga en annen ting - slangen som heng over kanten på akvarie der utblåset er låg på en måte i klemme. Eller det var så knapp bøy at slangen var nesten flat. Det va så vidt vatnet sirkulerte.så vidt eg kjennte vatnet i utblåset mot handa. No har eg ordna det så ikkje slangen blir flatknekt. Tenkte kanskje det kan vere en grunn. Men no som det er tomt for fisk så går det sin gang. Såg coryane ville berre opp til overflata. Det va da eg målte vatnet.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap