Bytte vatt i utvendig filter

Jeg skal bytte vatt i mitt utvendige eheim 2226 (tror jeg) profesional. Vatten er det første jeg kommer til når jeg tar av "lokket" pumpedelen. Den blir fort tett og jeg skal nå bytte den i ny.
Det jeg lurer på er om jeg kan ta av lokket, bytte vatt sette på lokket og starte pumpa igjen, eller om det da har gått for lang tid og det vil dannes nitrat/ nitritt? i pumpa?
Burde jeg tømme ut vannet når jeg bytter og fylle med nytt for å unngå nitrat/ nitritt oppsamling?
Såsant du klarer å få unna prosessen på en times tid, trenger du ikke tenke på slike forhåndregler.
Så det tar ca en time før de gode bakteriene i filteret dør?
Jeg klarer nok å få det unna på 5 min.
Bare hørt skrekkhistorier vettu.
De dør med en gang sirkulasjonen stopper, men det er nå ganske mange av dem. Så en time er safe, og det er ikke sikkert det skjer noe galt på 2-3 timer heller, men dess lengre det går dess mer ville jeg målt og passa på.

På 5 minutter er du supersafe. Jeg styrte på i en halvtime selv i går, og det går fint det.
Vask går greit
Jeg har ved flere anledinger "vasket" filteret. Har en 2026 i en 325 liter med mye planter. Denne går "full" innimellom.

Jeg gjør som følger:
Bytter hvit vatt (Brukes primært til filterering av partikler)
- Skyller øverste kurv lett (Skyller i bøtte med akvarievann)
- Skyller "blå-svampen" i samme vann
Begge blir så liggende i samme vann til resten av "vasken" er ferdig.

Spyler nederste kurv med "rør" ren og gjør ren resten av pumpa/bøtta.

Setter så sammen igjen pumpa, spyler gjerne svamp og øverste kurv lett før den settes inn.

Forsiktig foring de neste dagene.

Det hele tar 20-40 minutter..
Takk da kan jeg med ro i sjela bytte vatt uten å måtte bytte vannet i pumpa.
Ikke så lenge siden jeg tok hele pumpa.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap