Bakteriespørsmål!!


Noken som veit kor lang tid filterbakteriane bruka på å formere seg??
Da tenker eg på at det er nitrit i vatnet, og filteret har fått litt startbakteria.
Bakteriane er vel ei levande organisme som i mitt tilfelle blir overdynga med nitrit.
1 bakterie blir til to hver 8. time, under optimale forhold. Med andre ord, temmelig tregt i forhold til mer ivrige bakterier, som gjerne deler seg hver 20.min

Det er vanskelig å si hvor lang tid det tar fra 1. celledeling, til karet er på trygg grunn. Normalt tar dette tid, selv med tilsetting av bakterier på flaske\ kapsel.
Svært mange av disse produktene inneholder ikke det de lover, da det å holde liv i bakterier i den form de selges under, er svært vanskelig.
Oftest er det snakk om bakteriesporer, og næring til disse, i stedet for levende og glade bakterier

Eg tilsette filterremedie fra innkjørt filter pluss filtergugge fra svampen og direkte inni filteret. Utvendig eheim 2222. Fekk nitrit topp etter et halvt døgn.
Målte tidlig idag og fargen var lysare på testen enn igår.
Tenkte da at nitriten kanskje er på retur.?
Frank, vet du hvilken type bakterier og hva de heter som finnes i filtrene? Eller er det en cocktail av mange typer?
Enten er den på retur, eller så er det mindre avfall akkurat nå.
All grunn til å være varsom med fôringa, og teste vannet jevnlig

Men det er jo grunn til å både tro og håpe, at "tjuvstaringa" med filtergugge greier å holde ting i sjakk
Wikdahl
Frank, vet du hvilken type bakterier og hva de heter som finnes i filtrene? Eller er det en cocktail av mange typer?
Nitrosomas og Nitrobacter er de vanligste gruppene. Det finnes også andre, men det er mer "ubrukelige" bakterier.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap