Kan jeg fjærne dekkglasset?

Har akkurat kjøpt en Juwel 28 liter som skal brukes til rekekar.
Karet har heldekkende lyskasse med pæresokkel.
Da mitt filter skal ha utblåsningen over vannfilmen, så kommer det i komflikt med dekkglasset. Så spørsmålet var da om jeg kan fjærne dekkglasset uten at det blir problemer med kondens og fare for "kortsluttning"?

Må bare spørre har du både heldekkende armatur og dekk glass? Hvis Armaturet er beregnet til åpent akvarium så skal det ikke være noe problem. Se om det er skikkelig tildekt på endene på lysrøret. sånne skrudingser pleier det å være. Se også om alle andre koblinger er skjult(tett rundt).
Er jo alltid en fare for kortslutning, vann og elektrisitet er jo ingen god kombinasjon.
Dekkglasset er heldekkende med hull for foring og åpning i kantene til ledninger. Lyskassen er heldekkende, men det er ikke lysstoffrør men vanlig pæresokkel. Alt er orginalt.

Har lagt med bilde fra produsent på høyre side.
Spørs jo igjen hvordan det ser ut inni der hvor du skrur inn pæra. Står det ikke noe om dette i bruksanvisningen fra leverandørem. Med lys sokkel så høres det kansje best ut med dekkglass,
Du kan ikke bare ha lavere vannstand i karet da? Det blir vel litt stusselig uten lystoppen..
SoVe
Du kan ikke bare ha lavere vannstand i karet da? Det blir vel litt stusselig uten lystoppen..


Kondens blir det uanseth.

Hvis karret er levert orginalt med dekksglass er det naturlig å tro at sokkelen ikke er godt nok beskyttet mot vann/kondens og du må ikke fjerne dekksglasset.

Det du da må gjøre eer å skifte ut sokkelen med en som holder høy nok IP klassifisering.
Skywalker
[QUOTE=SoVe]Du kan ikke bare ha lavere vannstand i karet da? Det blir vel litt stusselig uten lystoppen..


Kondens blir det uanseth.

Jepp, men han trenger ikke fjerne dekkglasset.
Takk for tilbakemeldingen.
Får nok bytte ut pæresokkelen.
SoVe
[QUOTE=Skywalker][QUOTE=SoVe]Du kan ikke bare ha lavere vannstand i karet da? Det blir vel litt stusselig uten lystoppen..


Kondens blir det uanseth.

Jepp, men han trenger ikke fjerne dekkglasset.

He he. var litt treig der jeg.
Du har rett selvfølgelig
Er du sikker på at dette er ett juwel-kar? Trodde ikke de hadde så små kar som dette, jeg

Vil anbefale deg å forsøke å finne noe annet lys enn det som er til vanlig pæresokkel uansett merke på karet.
Vanlige glødelamper produserer mye mer varme enn lys, og lys av helt feil kvalitet.
Det blir flere og flere lyssystemer som egner seg for slike småkar, alt i fra med kompaktrør, til korte T5-rør.
Nå vet ikke jeg lengden på karet, men jeg regner med at i alle fall ett av armaturene jeg har sett på ebay skal kunne passe over dette karet (justerbart armatur). Vi snakker her om 24W T5-lys (tilsvarer ca 40w T8) om alle tre rørene kjøres på samme tid.
Dette er mer enn tilfredsstilende til selv krevende planter
Frank Angell
Er du sikker på at dette er ett juwel-kar? Trodde ikke de hadde så små kar som dette, jeg :)


Den der har jeg hørt før: "Er du sikker på at du har et juwel-kar? kan ikke huske at juwel hadde kar med dekkglass..."

Jeg har imidlertid gjort litt "reseach" på utenlandske nettsider, og det viser seg faktisk at Juwel har flere modeller enn det som er til salgs i vanlige norske butikker.

Hvis en har kjøpt noe brukt, så kan det være kjøpt i utlandet? evt. trenger ikke å "IKKE være Juwel "selv om det ikke er likedan som standaren solgt i norske butikker.
2nelise
[QUOTE=Frank Angell]Er du sikker på at dette er ett juwel-kar? Trodde ikke de hadde så små kar som dette, jeg :)


Den der har jeg hørt før: "Er du sikker på at du har et juwel-kar? kan ikke huske at juwel hadde kar med dekkglass..."

Jeg har imidlertid gjort litt "reseach" på utenlandske nettsider, og det viser seg faktisk at Juwel har flere modeller enn det som er til salgs i vanlige norske butikker.Juwel har en ganske grei hjemmeside, som er internasjonal. Her er alle tilgjengelige modeller, og tildligere modeller listet.
Det minste karet som er å finne i deres sortiment, er på 54L (Record 60).

Jeg sier ikke at det ikke kan være ett Juwelkar, men jeg ville stilt store spørsmålstegn om jeg var eieren av karet
Hehehe, dette er IKKE Juwel. Langt ifra!

Tror det heter KidsPlay, eller noe i den duren. Juwel er det hvertfall ikke.

Du må ha dekkglasset på for å unngå at pæra blir ødelagt.
Dragen
Hehehe, dette er IKKE Juwel. Langt ifra! Tror det heter KidsPlay, eller noe i den duren. Juwel er det hvertfall ikke. Du må ha dekkglasset på for å unngå at pæra blir ødelagt.


Jeg så ikke på bildet av den før du kommenterte. Nei, det der er nok ikke Juwel
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap