Juwel innvendig filter - ut skal det!

Jada - jeg har lest side opp og ned om hvor utrolig dårlige disse filtrene er.. men med tynn lommebok bestemte jeg meg for å bruke det en stund....

Men nå skal m****-filteret UT!

Skulle levere tre fisk i Oslo i dag. Starter to timer før avreise, og håver opp to av tre og ned i posen. Finner ikke den tredje.

Opp med alle huler og lemper de ut av karet. Ingen fisk å se.
Opp med røttene, sjekke mosen NØYE. Fortsatt ingen fisk å se.
Opp med alle plantene, og sjekke nøye at den lille frøkna ikke ligger innimellom blader - men det gjør hun ikke.
Opp med steinene - bare sånn for å være HELT sikker.

Fortsatt ingen fisk! Hun var da der ved foring i går kveld!! En time har passert, en time til avreise. Hvor er den sabla fisken?!

Jo, den har flyttet inn i pumpa!! Der utblåsningsrøret går ut, er hullet i pumpeveggen noe større enn røret. Og damen har funnet ut at det går an å svømme inn i pumpa her.

Jeg måtte reise til Oslo med 2 fisk, ikke tre. Hun ville ikke ut av filteret, og jeg fikk ikke tak i henne. Røde mygglarver, artemia og rekemix ble servert, men neida. 2 av tre bor nå i Oslo, den tredje bor i filteret på Hamar...

Da er det dårlig med bevegelse gitt, når fisk kan omgjøre filteret til sitt private slott!!

Så nå skal dette filteret ut! Og kastes så langt ut i skogen at det aldri blir funnet.

Spørsmålet er: Må hele karet tømmes for at jeg skal få ut den ¤#%!¤"# plasttønna, eller kan jeg gjøre dette med (i hvert fall mesteparten) av vannet i karet?
Hei går helt fint å fjærne det mens det ennå er vann i karet. Men litt enklere om du senker vannstanden litt. Jeg brukte en metal spatel for sparkel, og kutta meg igjennom silikonen filteret er festa med. Så tok jeg et knivblad og fjærna restene som satt igjen
Brukte tilsvarende:
Flotters, Tom! Høres perfekt ut. Det blir bare et litt tidlig og større vannbytte enn vanlig denne uka. Men det får gå - for det filteret skal UT!!!

Hehe
Hva slags filter skal du bytte dette ut med?
Jeg prøvde med en tapetkniv, bladet knakk, og temperaturen begynte å stige i mitt hode.
Frem med avbiter, prøve å klippe det ut, ble mye plasking og vannsprut. Etter flere småkutt i hånda steg tempen ytterlige noen grader... over kokepunktet.

Det ble riv og røsk, og ut kom fa**skapet. Mitt filter var sillikonert oppe og nesten helt nederst på filterboksen, var ganske mye sillikon nederst. Øverst vet jeg ikke, står enda noen rester igjen.
Dermed så bruker man en metal sparkel spade, og evt gjør den litt skarp i enden. Den knekker ikke;P
Hvor stor er pumpen og hva vil du ha for m.... ?
*ler*

Overrasker meg STORT at noen vil ha denne pumpa her! Mitt tilfelle av en 3 cm fisk som kan BO inne i filtere (og nei, hun måtte ikke svømme for å holde seg i strømmen engang, og det sier ikke rent lite!) må jo være det ultimate bevis på disse pumpene her!

Men er du interessert, så gi et bud Skal ihvertfall ikke ta noen blodpris.. hadde jo egentlig tenkt å kaste den så langt uti skogen jeg klarer hehe.
Aner ikke hva slags specs det er på den jeg, men det er den som følger med Juwel Rio 110 liter.

Tom:
Skulle gjerne hatt et utvendig, men plassmangel stopper den planen. Så jeg har blinket meg ut et fluval 4 filter og lest meg opp på modifiseringen. Jeg håper det høres greit nok ut...

I det ene karet har jeg denne ¤&¤% pumpa, og i det andre ex1200 som skaper storm. En mellomting hadde kanskje vært sånn ca bra
Gjorde akkurat samme operasjonen for to dager siden. Juwel pumpa stoppa i vinterferien og karet var totalhavarert med nitritt skaihai.
Bare en standhaftig skalare klarte seg.
Det verste var at pumpa var ny i juli i fjor. Da den gikk fyken i juli var jeg hjemme og klarte å redde karet. Jeg trodde jeg var klok av skade og hadde et powerhead m/svamp i backup. Det ble selvsagt gjort grundig rent før vinterferien. Så der satt jeg i saksa, uten hjelpsomme bakterier.

Min reaksjon er nok hakket værre en din, og motivasjonen en annen. Nå er makkverket ute og Mr.Eheim kjører seg inn.
Nå blir det en periode m/ hyppige vannbytter og bygge opp en ny fiskesuppe.

Til å fjerne filteret brukte jeg skikkelig fiskeverktøy... dvs. filetkniv

Hilsen
Audun

Huff, for et surr!
Fatter ikke hvorfor Juwel sender med så utrolig dårlige pumper. Må da bare lage ris til egen bak da dette sprer seg. Jaja.

Det var ikke mange pene ord i dag tidlig når klokka gikk og fisken viftet fornøyd med halen nedi pumpa, og jeg akkurat ikke greide å fa tak i hunndjevelen.

Må vel vaske ungenes ører og min munn med såpe...

Men - ny pumpe er på vei. Og bank i bordet - men til tross for et så dårlig filter har det aldri vært nitritt i karet (med unntak av innkjøringsfase seff). Skal få skvist ut noen bakterier i det nye filteret og forøvrig følge nøye med den neste måneden.
Jeg bytta 600en i min med en 1000, og da skulle fiskene vært gode for å svømt inn. Men så mye annet dritt med de filtrene, og det meste av Juwel ting utenom selve karet. Vel det er for høyt, men ellers fint. Så jeg har nå filter bak bakgrunnen + Eheim 2222 som filtrering. Myyycke bedre.
Hmm
Er det ikke ett REKORD kar du har da på 110 Liter ?
Tror ikke det er 110 liters i RIO serien... Starter på 125 liter der..
Kan du sjekke om det er 400 eller 600 som står på pumpen ?
Huff sorry! Selvfølgelig er det er Juwel Rekord... beklager

Sjekket nå, det står 400 på pumpen
400 er det nok ikke mye saft i nei
Nei, det skal være sikert og visst... det flytter seg ikke i det hele tatt hehe.

Er egentlig veldig overrasket over vannverdiene, jeg. Dette må da være det nærmeste man kommer å ikke ha noe filter - når man faktisk har et haha
Nille
Nei, det skal være sikert og visst... det flytter seg ikke i det hele tatt hehe. Er egentlig veldig overrasket over vannverdiene, jeg. Dette må da være det nærmeste man kommer å ikke ha noe filter - når man faktisk har et haha

Hvor kraftig vanngjennomstrømming du har, er ikkje avgjørende for hvor god biologisk filterkappasitet du har. det er det filtermassen som avgjør.
Her er eit utdrag fra back to nature sine sider: Bakom bakgrunden finns det gott om plats för filtermaterial vilket gör att man får ett extremt effektivt biologiskt filter. För att skapa ett sådant är det absolut inte nödvändigt med en hög pumpkapacitet utan ett lugnt vattenflöde genom filtermaterialet fungerar precis lika bra som ett snabbt flöde. Förutsatt att man inte har syrekrävande fiskar eller extremt mycket fisk i akvariet så är t.o.m. ett något lugnare vattenflöde att föredra.
Nei det er klart.. men jeg tror vel ikke disse filtrene har verdens beste filterkapasitet heller, om man bruker det som fulgte med?

Det som er problemet er at vannet i den ene halvdelen er nærmest stillestående. Siden vannverdiene er gode er det nok ikke helt stillestående, men det er ikke mulig å se at vannet flytter seg... Likner mer på en liten pytt med vann og ikke et akvarie hehe.

Men nå er fluval 4+ i hus, med blåfilter av groveste type som jeg skal skjære til og putte inn istedet.

Det jeg ikke har bestemt meg for er om jeg skal la den juwel pumpa sitte i mens jeg kjører inn den andre, eller om jeg skal røske ut den i dag (nå) og heller kickstarte fluvalpumpa med filtermateriale...

Noen synspunkter på hva som lønner seg?
Jeg ville ha kjørt med den gamle i 4 uker til, just in case. Gjorde det når jeg satte inn Eheim 2026 i 180 literen.
Ja, det var vel det jeg tenkte jeg og... skulle gjerne sett hele greia ut og bort, men vil jo ikke risikere noe heller.

Jaja, da modifiserer jeg fluvalen som beskrevet i artikkelen, og setter denne inn ved siden av i 4 uker.. .så kan jeg helle fjerne hele greia da

Takker og bukker
Da har du 4 uker på å psyke deg opp, få gjerne høre hvordan operasjonen gikk
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap