Åpne fluval 404

Da var det på tide med en liten filterrens....
Problemet er at det er så lenge siden jeg satte den sammen, så jeg husker ikke dettehelt og nå får jeg ikke av lokket.
Har koblet fra slangene og åpnet begge "klipsene" på siden, men lokket vil ikke av!

Noen gode tips?
Prøver litt mer mens jeg venter
Kanskje det er litt vakum i pumpen???
Sett noe flatt i sprekken og bend forsiktig toppen opp.
Fikk det da omsider til, men er det meningen at den skal sitte så fast?

Har brukt over 45 min på prosessen demontere - starte, så får vel følge med på vannverdiene fremover... ? Satser nå på at det går bra.

Mens vi er inne på det:
Pumpen ble kjøpt brukt, og demontert-montert i mitt i en forferdelig fart, så jeg har ikke sett inni den før:

Det var 4 kurver. De to nederste bestod i lyse rør med hull i, så var det en med ? kull? ikke vet jeg - små kvasse sorte biter: burde dette fjernes? Hva med ev medisinering om det er kull? Øverst var det grov blåsvamp.
I tillegg var det finere svamp på siden.

Regner med de to nederst kurvene er ok. Hva heter dette? Blåsvampen er kanskje grei den også?
Shiramor
Sett noe flatt i sprekken og bend forsiktig toppen opp.
Tenkte tanken, men turte ikke. Kan jo prøve det (fooorsiktig) neste gang om jeg plages. Fikk det heldigvis til til slutt. Pumpen og disse bakteriene mine har det med å bringe frem litt panikk hos meg
Jeg har de to litt mindre pumpene i serien, 204 og 304. De skal suge seg fast litt, men jeg har funnet en veldig enkel måte å få lokket opp på nå (etter mange forsøk og %*¤##). Jeg bruker en teskje av de med ekstra lange skaft. Putter så skaftet ett lite stykke inn rett under klipsen på siden av bøtta, bender litt og vips så løsner det

Kullet kan du bare fjerne. Dette er virksomt i bare noen uker og er egner seg egentlig bare til å fjerne medisinrester etter medisinering (min mening). Jeg har alltid hatt keramikkrør nederst, slik du har, og rør av typen biomax i de andre kurvene. Er ikke helt fornøyd med dette og kommer til å skifte ut biomaxen med Ehfisubstrat pro som jeg har hørt så mye gode anbefalinger om. Håper på en enda bedre biologisk filtrering med dette.

Et lite tips med disse filtrene er å smøre pakningene med syrefri vaselin med jevne mellomrom. Dette holder disse smidige og filteret tett
Takker.
Når du sier ehfisubstrat pro og vaselin, vet jeg at jeg har lest dette før.

Er ehfisubstrat pro en vanlig artikkel på dyrebutikker, eller må det bestilles fra nettbutikk?
Trine T
Takker. Når du sier ehfisubstrat pro og vaselin, vet jeg at jeg har lest dette før. Er ehfisubstrat pro en vanlig artikkel på dyrebutikker, eller må det bestilles fra nettbutikk?


Enkelte dyrebutikker har denne inne, men det er ofte veldig mye dyrere der enn å kjøpe fra nettbutikk. Lønner seg å undersøke prisene litt på forhånd, tror jeg. Syrefri vaselin fås kjøpt på blant annet apoteket.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap