Osram lysrør - hvilken skal jeg velge?

Jeg tror det snart er på tide med en stor utskiftning av lysrør.

Da jeg kjøpte den doble reolen min i mars i fjor, foreslo Webzoo Osram 965 18w lysrør, og det valgte jeg. Disse har et svært behagelig lys, plantene trives også med det. Hadde tenkt å kanskje velge dem igjen, men så ser jeg at det finnes noe som heter Osram 865 også...
Så hva betyr det tallet forrest på rørets nummer? 8 eller 9, hva er best, og hva gir mest naturlig fargegjengivelse + at det er best for plantenes del?

Jeg liker ikke for gult lys, men det skal ikke være helt kald-blåhvitt heller.

Any advice?
Bruker sjølv Osram 865 T5 over en del av karene mine og er svært fornøyd. Lysutbytte på en 865 sammenlignet med en 965 er høgere, som betyr at man får litt meir effekt. Det er en fordel hvis man må skaffe seg så mykkje lys som mulig pga begrenset antall lysrør for eksempel. Lysrør med 965 har en litt meir behagelig fargesammensetning for våre øyer enn den med 865. Det skjer pga disse lamper med 9xx som bruker det heile fargespektrum av lyset og 8xx bruker bare tre farger (eller tre band).

Gul lys (830, 840, 940) er også ikke min favoritt. Vannet blir jo gul nok pga. røtter, løv, kongler etc. Hvis man har i tillegg lys som er gul virker det ganske deprimerende på en måte. Sjølv om brun eller gul farge er meir naturlig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap