Aktivt kull og nitratsvamp i juwelfiltre

Har egentlig aktivt kull og nitrat/nitritsvamp i juwelfiltrene (Juwel innvendig compact) til nytte? Eller skal jeg bare bytte det ut? Har hatt akvariet i gang i en uke, og filtervatten har allerede blitt brun, er dette tegn på dårlig vann eller noe liknende?
Fjern kullfilteret, men behold nitratsvampen. Den fungerer faktisk. Denne byttes ca. hver fjerde måned. Den ekstra plassen du da får etter du har fjernet kullfilteret, fyller du opp med mer filtervatt på toppen. Filtervatten er omtrent svart etter ett par dager hos meg, så jeg bytter 1-2 ganger i uka. Kjøp den i storpakker. Det er mye billigere enn ferdiklippet.
Kampfisken
Fjern kullfilteret, men behold nitratsvampen. Den fungerer faktisk. Denne byttes ca. hver fjerde måned. Den ekstra plassen du da får etter du har fjernet kullfilteret, fyller du opp med mer filtervatt på toppen. Filtervatten er omtrent svart etter ett par dager hos meg, så jeg bytter 1-2 ganger i uka. Kjøp den i storpakker. Det er mye billigere enn ferdiklippet.


Hvilke storpakker er det ? Har bare sett noen kjempestore "klumper"
Små sekker på ca 5-10 liter. Selv bruker jeg en fra Zoobest på 250gr. Og den holder lenge om du bare bruker den i et kar.
Kull er tull.
Dette filteret ville jeg selv erstattet med vanlig blåsvamp. Å sette inn mer filtervatt, lager egentlig bare mer jobb, da denne tettes svært fort. I tillegg er det skjelden at en har mer behov for filtrering av mikropartikler, enn biologisk avfall.

Den grønne nitratsvampen har en levetid på ca 6 uker, før effekten av denne er borte. En kan da enten bytte ut svampen, eller beholde denne for vanlig kolonisering av de viktige bakteriene.
Strengt tatt; om en har behov for å kunstig fjerne nitrat fra vannet har en enten;
a) for stor belastning på karet, i form av for mye fisk og fôr
b) for lite planter til å forbruke nitrat
c) for lite vannbytter i forhold til belastningen
d) kombinasjon av flere av disse faktorene

For å finne ut om du har overproduksjon av nitrat, må denne rett å slett måles jevnlig framover, med normal drift uten slike svamper.
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap