1000 l/t, for stort for et 112 liters kar?
Jeg har bestilt et Juwel Rio 400 liters kar og har kjøpt utvendig pumpe til denne. Så lurte jeg på om jeg kunn modifisere det innvendige filteret slik at det passer i et 112 liters kar som trenger litt mere filtrering.
Det rent fysiske med å kutte til boksen er ikke vanskelig, men vil en pumpe som gir 1000 l/t bli for mye for dette karet?
Hvis det er for mye, hvor kraftig pumpe bør jeg i så fall ha?
Det rent fysiske med å kutte til boksen er ikke vanskelig, men vil en pumpe som gir 1000 l/t bli for mye for dette karet?
Hvis det er for mye, hvor kraftig pumpe bør jeg i så fall ha?
Postet 10.03.08 kl 11:01
Postet 10.03.08 kl 11:36
Jeg har et pumpehode fra et juwel-akvarie som pumper 600 l/t i min 90-liter. Det gir VELDIG mye strøm i vannet! Har gått fint nå som jeg har hatt tanganyikafisk her, men er ikke mulig å ha planter oppi sånn det er nå. -Full storm!
Derfor har jeg eksperimentert med å borre en del hull i utblåset så ikke alt strømmer ut i en retning. Gjorde det i går, ser det er mulig jeg må utvide hullene litt før jeg putter planter i karet.
Blir det for mye strøm for deg kan du sikkert ordne det f.eks ved å feste en slange med mange hull i på utblåset, som seder vannstrømmen litt hit og dit
Derfor har jeg eksperimentert med å borre en del hull i utblåset så ikke alt strømmer ut i en retning. Gjorde det i går, ser det er mulig jeg må utvide hullene litt før jeg putter planter i karet.
Blir det for mye strøm for deg kan du sikkert ordne det f.eks ved å feste en slange med mange hull i på utblåset, som seder vannstrømmen litt hit og dit
Postet 10.03.08 kl 11:51
turnipsDerfor har jeg eksperimentert med å borre en del hull i utblåset så ikke alt strømmer ut i en retning. Gjorde det i går, ser det er mulig jeg må utvide hullene litt før jeg putter planter i karet. Blir det for mye strøm for deg kan du sikkert ordne det f.eks ved å feste en slange med mange hull i på utblåset, som seder vannstrømmen litt hit og dit :)
Det var en god ide... Jeg har noen andre powerheads liggende også, kanskje en av de er mer passende for jeg vil jo ha planter i karet, masse planter faktisk
Postet 10.03.08 kl 12:18
Postet 12.03.08 kl 10:04
Postet 12.03.08 kl 10:55
Postet 20.03.08 kl 23:20