Aquaball

De dere Eheim Aquaballene har jo sånn "luftinntak" på toppen av utblåsen fra filteret. Hvordan får jeg brukt denne uten at filteret bråker som et hel"¤%e? Den står bare å hoster ut luftbobler og bråker (ikke mye, men nok til at jeg blir irritert). Har bestandig hatt dette filteret helt under vann.. Viste ikke om det luftinntaket i det hele tatt før i sta.. *flau*
Å få denne til å pumpa til å fungere lydløst når man har på diffusoren, er komplett umulig. Her finner jeg (nok en gang) Aquaballen dårligere enn Fluval-pumper. Men jeg er en Aquaball-hater og Fluval-elsker, så jeg er kanskje ikke helt objektiv... Dessverre har jeg Aquaballen min på soverommet, og der hører man definitivt lyder man ikke vil høre (nei, ikke tenk skitne tanker nå... ).
Inaktiv bruker
Jeg er veldig fornøyd med aquaball. Jeg bruker den i krabbekaret og den bråker ingenting.
All mixing av luft inn i vann, vil medføre støy. Hvor mye, kommer mest ann på hvor mye luft som blandes inn.
Det er relativt få tilfeller der det er behov for å mette vannet på denne måten med gass, så irriterer lyden deg, er det jo bare å la være å bruke denne funksjonen
Aquaball sin diffusorfunksjon er meget god, derfor vil den bråke mer en Fluval.
Fluval derimot er dårlig på diffusorfunksjonen og dermed vil den bråke mindre.
Selv har jeg gitt opp diffusorfunksjonen på Fluval.
For ordens skyld så er det sammenligningen mellom Aquaball 2212 og Fluval 2+ jeg har erfaring med.
Det kan være forskjeller innenfor samme serie som jeg ikke er klar over.



Inger Anne
Å få denne til å pumpa til å fungere lydløst når man har på diffusoren, er komplett umulig. Her finner jeg (nok en gang) Aquaballen dårligere enn Fluval-pumper. Men jeg er en Aquaball-hater og Fluval-elsker, så jeg er kanskje ikke helt objektiv... Dessverre har jeg Aquaballen min på soverommet, og der hører man definitivt lyder man ikke vil høre (nei, ikke tenk skitne tanker nå... ;-) ).
...Jeg har også Aquaball, og det var ikke først og fremst -lyden- som irriterte meg, men det estetiske, altså alle boblene...Og når jeg i tillegg så at "alle" mente at utløpet skulle stå opp, "bryte vannflaten", for å fjerne proteinbelegget, da begynte jeg å se på hva pumpen gjør...

...Noen av teoriene/anbefalningene/erfaringene jeg har lest er disse:
Man skal bryte vannflaten
Man behøver ikke (vanligvis) mikse inn luft i vannet
Man skal hente vann lavt i karet (dårligere oksygenmetning der)

...Først satte jeg Aquaballen lavt (5-6cm over grusen, utløpet 10-12cm under vanspeilet), med utstrømming skarpt oppover, men da dannet det seg bare proteinsjikt, og jeg går ut fra at et slikt vil hindre oksygenopptaket til vannet, valgte jeg nå å forlenge utløpet på pumpen slik at jeg får noe som jeg tror kan fungere, pluss at jeg kan bare "nappe av" slangen dersom jeg trenger diffusor og vanlig drift av pumpen for å blande inn luft hvis jeg ser noen stå og gispe i overflaten...

...Luftslangen har jeg byttet ut med en liten latex luftslange som kom på rull (størrelse tatt på øyemål), utløpet er forlenget med 30cm 12/16-slange fra Eheim...Dersom dette fungerer så kjøper jeg inn noen slangeholdere med sugekopp og gjør det hele litt mer "permanent"...

Edit: Ville bare legge til at jeg er nybegynner, vanligvis så starter jeg postene mine med det...
Nå bråker den ikke så vanvittig mye lenger, satte på en litt lenger luftslange, hvorfor det hjalp aner jeg ikke..?

Men dette med å kjøre luftbobler ut i vannet, det hjelper på hva? bortsett fra at kobber tetraene mine digger å kjøre slalom mellom boblene ser jeg ikke hensikten? For boblene kommer kanskje 15-20 cm ut i akvariet 2 cm under overflaten, sååå, noen som kan si meg hva slags funksjon denne eeegentlig skulle hatt?
Det tilfører oksygen til vannet. Strengt tatt er det ikke nødvendig med diffusor. Hvis du plasserer utstrømmen fra filteret i overflaten, skal dette være nok til å tilføre nødvendig oksygen til vannet. Jeg bruker likevel diffusor i en del kar, for å være på den sikre siden. Enkelte fiskearter er mer avhengig av oksygenrikt vann enn andre, og jeg benytter meg av sjansen til ekstra oksygen i vannet når jeg har den - så er jeg på den sikre siden
I tillegg ser jeg, særlig på Aquaballen, bedre når filteret er i ferd med å tettes (noe som er et stort problem her i huset, pga. at coryhold gir fortere tett filter), når jeg bruker diffusoren. Når den har mindre luft/ingen luft i vannstrømmen, er det trolig ganske redusert gjennomstrømming i filteret.
Aah, okay.. takk da har jeg lært noe nytt i dag også
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap