Er et filter innkjørt en gang for alle ?

Har et 8-liters yngelkar som nylig er innkjørt med noen få guppyer. Hadde skikkelig nitritt-topp som nå er over, og fiskene er nettopp kommet over i et av de store karene.

Filteret er et lite hang-on med blåsvamp og jeg lurer på om bakteriene trenger "mat" å jobbe med for å holde seg, eller vil det være nok fra det lille jeg har av planter der ? Vet ikke hvor lenge det blir til neste yngelrunde, kanskje noen uker. Vil opparbeidet kultur i filteret klare seg i fiskeløst kar så lenge ?
Nei, filterbakteriene minsker eller øker i takt med forurensningen. Er det fisketomt kar, vil filterbakteriene sakte og rolig minske. Det vil derfor være stor risiko for at det blir nitritt-topp om du plutselig setter inn fisk igjen og begynner å mate. Hvor lang tid slikt tar, før en eventuell reduksjon av filterbakteriekulturen skjer, det aner jeg ikke. Vet heller ikke om de minsker raskere enn de øker. Men det bør ikke stå fisketomt mer enn noen få dager, antar jeg. Slik pleier ihvertfall jeg å se på det.

Du har ikke et par småfisk som kan bli værende der da? Evt et par eplensnegler du kan sette der, som kan skite litt og spise litt mat som du gir dem, og på den måten holde det hele i drift?
juvel
Har et 8-liters yngelkar som nylig er innkjørt med noen få guppyer. Hadde skikkelig nitritt-topp som nå er over, og fiskene er nettopp kommet over i et av de store karene. Filteret er et lite hang-on med blåsvamp og jeg lurer på om bakteriene trenger "mat" å jobbe med for å holde seg, eller vil det være nok fra det lille jeg har av planter der ? Vet ikke hvor lenge det blir til neste yngelrunde, kanskje noen uker. Vil opparbeidet kultur i filteret klare seg i fiskeløst kar så lenge ?


Kulturen vil regulere seg i takt med mattilgangen. Synker mengden av ammonium/ammoniakk så vil mengden av nitrosomonasbakterier synke. Mindre nitritt som følge av mindre nitrosomonasbakterier vil medføre færre nitrobakterier og dermed også mindre nitrat. Mindre nitrat betyr mindre næring til plantene.

Med andre ord så vil ikke filteret opprettholde nivået uten fisker i karret. Det du kan gjøre er å fóre karret litt selv om det ikke er fisk i det. Dette er bare for å øke mengden med avfallsstoffer slik at bakteriene har noe å leve av.
Tilfeldig bekjentskap
© Mike Noren
Reklame for plussmedlemskap