Ny pumpe?

Jeg vurderte tidligere her å gå for en Fluval FX5. Men det droppet jeg. Og gikk for en Eheim i stedet. Men så trengte jeg en pumpe til her. Og da falt tanken på FX5 igjen, grunnet prisen, og god omtale. Så jeg kjøpte meg liksågodt en.
Nå er den oppe å går. Pumper som bare det. Allt virker.........

Men, så til baksiden av medaljen. Denne pumpa bråker noe alldeles forferdelig. Den har stått såpass lenge nå, at noe luft i pumpa, kan man ikke skylde på lenger. Det er rett og slett, selve motorhuset som durer/murrer hele tiden. Er det stille i rommet, sånn som det skal være i en stue, når du slapper av, Så er lyden helt uutholdelig. Minner nesten om en konstant during fra en trafo. Nå har jeg et ganske så stort bord å gjemme pumpa i, så jeg har muligheten for å støydempe den. Lage en lydfelle for den. Har man ikke denne muligheten, så ville jeg valgt å styre unna denne pumpa. Den har også høyere strøforbruk enn Eheim sine pumper. Men de koster jo mere igjen. Men det er det værdt!!
Så konklusjonen er....man får hva man betaler for.
Til alle andre, som skal ha ny(stillegående) pumpe.....gå for Eheim. Det virker 100%, noe det alltid har gjort. Så sparer du deg for irritasjonene etterpå. Selv om det koster litt mere.
Kan man slenge pumpa inn i et annet tilstøtende rom/kott, så er det jo ok.

Når det gjelder støy, så er det noe jeg er meget kritisk til. Særlig i det rommet jeg skal kunne slappe 100% av. Og der står mitt akvarie.

Så nå går vel turen til Biltema, for å kjøpe inn lyd dempe matter.
Feil på pumpe
Ja, da har saken løst seg. Så nå er det andre boller. Pumpa jeg fikk, må det ha vært en feil på. Jeg klaget på den, og sendte den tilbake. Fikk så en ny i retur. Og det var noe helt annet. Nå går den stille som bare det. Like rolig som Eheim pumpene jeg har. Så Fluval FX5, kan varmt anbefales. Hva som var årsaken, er ukjent. Men det spiller heller ingen rolle nå. Saken er biff.
fx5 er en utrolig bra pumpe, bruker det i en 530 liter..1
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap