Kor ofte vasking/ utskifting av filtermediet?


Har 2 utvendige eheim 2026 og 2222
Kor ofte må en skylle innmaten? Og kan den skylles i lunka vatn under krana?
Det står i bruksanvisninga. Og kor ofte må innmaten skiftes ut??
Filterdeler skal kun skylles i gammelt akvarievenn. Hvis du skylder dem under krana dreper du filterbakteriene. Det er ingen grunn til å vaske særlig ofte, kun når du ser at gjennomstrømingen i filteret er tydelig redusert. Og du må aldri skifte alle filtermediene på en gang, skift en om gangen, og la bakteriene bygge seg opp igjen i den delen før du skifter noen av de andre.
Kjører svært overdimensjonerte pumper, så skyller såvidt filteret kanskje en gang hver 2-3 mnd.
Bruker forøvrig kun sand i pumpene for tiden (Grov sand i bunn, finere på topp. Eheim 2260), bare rister nettposen godt i filteret, og gir den en kjapp spyl.

Kanskje eg skal skifte filtermediene annenkvar gang da. Det største filteret har gått ca 4 mnd. og det minste ca3,5 mnd.
Begge pumpene er overdimensjonert. eheim 2026 går i en 120l.
og eheim 2222 går i en 54l.
Har god gjennomstrømming enno. Har skifta den kvite som ligg øverst en gang i 2026 filteret og skylte samtidig da blåsvampen i akvarievatn.
Men kulene og det andre der har eg ikkje skifta ut enno.
Samtidig slo eg ut vatnet som var i filterbøtta og slo nedi akvarievatn.
Vatnet i bøtta var forferdelig skite.
Så kanskje eg berre skal vente no da til gjennomstrømminga blir tydelig redusert.?
Jeg skifter kun den hvite svampen, når jeg gjør rein pumpene. Dette gjør jeg i beste fall en gang i året. Alt avhenger av str på filter og belastningen på karet. Skifte selve substratet ser jeg ikke nødvendigheten av.(ehfimec og substratpro) såfremt alt ellers er ok i karet.

ok. Karet mitt er ikkje overbelasta. kunne sikkert hatt like mange fisk en gang til. Så da kan eg sikkert ta verden med ro og sjå an filteret til sommar/haust og skifte den kvite svampen. Trudde berre sjølve substratet måtte skiftes etter nokre mnd.
Om du har kullfilter i, skal dette ut etter en kort periode, ikke ligge til "evig tid"
Vasket/byttet nettopp filtermateriale i min Eheim 2213, den hadde da gått på en 128l i over 2år. Gode vannverdier og fisken trives og yngler som bare det.

Har ikkje kullfilter i.
Filteret gått i over 2 år. Da kan eg trygt vente leeenge.
Det er med utvendige filtre som alle andre filtre; en renser ikke bare for å ha noe å gjøre
Rens foretas når sirkulasjonen er merkbart redusert, eller at det er andre gode grunner til rensinga (eks driftsstans som har kverka bakteriene).

Det første en ser på av rensinger, er finfilter (evt bytte), og filtermasse beregnet kun for mekanisk filtrering (svamp, og ehfimech).
Rens også impeller og impellerbrønnen, kanalene i filteret, og slangene.
Disse kan renses med rennende vann, gjerne litt temperert. Det er ikke her vi samler på bakterier.

Trolig er nå sirkulasjonen så god som ny, og den viktige filtermassen som ehfisubstrat pro, kan få ligge urørt.

Har man flere kurver med filtermasse som ehfisubstrat pro, bør en aldri rense mer enn en av disse i slengen. Til gjengjeld, kan denne renses mer grundig enn det en gjør med svamper til pinglefiltre (små utvendige, og underdimensjonerte og overarbeide innvendige filtre).

Ang. ehfisubstrat og ehfimech så skal dette berre skylles. og da i akvarievatn.?
Skal ikkje dette skiftes nytt av og til og?
finfilteret har eg bytta 1 gang.
donna
Ang. ehfisubstrat og ehfimech så skal dette berre skylles. og da i akvarievatn.? Skal ikkje dette skiftes nytt av og til og? finfilteret har eg bytta 1 gang.


ehfisubstrat og ehfimech kan gjennbrukes i det uendelige - ingen behov for bytting altså. Jeg dropper finfilteret på toppen - men det er en smaksak. Om man ønsker å ha det må dette byttes ut av og til.
donna
Ang. ehfisubstrat og ehfimech så skal dette berre skylles. og da i akvarievatn.? Skal ikkje dette skiftes nytt av og til og? finfilteret har eg bytta 1 gang.

Som SolVard sier, trenger du ikke å bytte ut dette filtermediet.
Ehfimech bør spyles gullende ren, og det får en skjelden til i akvarievann. Siden dette filtermediet ikke har den store biologiske effekten, spiller det da ingen verdens rolle om en så spyler den under kokende vann fra springen.

Ehfisubstratet bør renses mer skånsomt, spesielt om en bare har en kurv.
Har en flere kurver, kan en og en kurv fint renses under springvann den også.

må spør - Ehfimech er det kulene som er innhola?
Og Ehfisubstrat er dei runde kulene??
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap