Hvilket nyere filter kan fluval 403 sammenliknes med?

Jeg har et utvendig fluval 403 filter til 180-literen min som dessverre har begynt å bli noe ustabilt og som jeg derfor ønsker å bytte ut.

Hadde vært flott hvis noen kunne fortelle meg hva dette filteret kan sammenliknes med av de som selges i dag, så jeg vet ca hva jeg har?

Er fornøyd med jobben filteret gjør, problemet som har oppstått er at det er fryktelig vanskelig å få i gang etter at det er stoppet. (Jeg har slitt i opp til 1 1/2 time for å få fart på det igjen...) Dessuten er det ikke lenger lydløst, noe som er fryktelig irriterende når det står i stuen!

Har sett på Eheim 2026 som nytt alternativ, var innom en butikk som anbefalte Fluval 5?.

Har lest en del her på forumet ang. utvendige filtere, men synes allikevel det er vanskelig å bestemme seg når lommeboka hyler at jeg må tenke økonomisk...
Arvtakeren til dette filteret er 405, så det er jo det som er mest reelt som sammenligningsgrunnlag.

Men om jeg forstår deg rett, vil du over på ett annet merke?


Noen tall og spesifikasjoner:
Fluval 405:
Filtergjennomstrømming, ved normalt filteroppsett (ikke spesielt møkkete): 850L\t
Filtervolum i m2, med ehfisubstrat pro som biologisk filtermasse: ca1900m2
Strømforbruk: 20W

Eheim 2028:
Filtergjennomstrømming, ved normalt filteroppsett (ikke spesielt møkkete): 850L\t
Filtervolum i m2, med ehfisubstrat pro som biologisk filtermasse: ca1950m2
Strømforbruk: 25W

TetraTec EX1200:
Filtergjennomstrømming, ved normalt filteroppsett (ikke spesielt møkkete): 800L\t
Filtervolum i m2, med ehfisubstrat pro som biologisk filtermasse: ca2000m2
(2 av 4 kurver med denne filtermassen)
Strømforbruk: 21W
Har selv en TetraTec-pumpe, som jeg erger meg grønn over - så grønn, at en skulle tro at det var høysommer ute!

JBL Cristalprofi 500:
Filtergjennomstrømming, ved normalt filteroppsett (ikke spesielt møkkete): 800L\t
Filtervolum i m2, med ehfisubstrat pro som biologisk filtermasse: ca1850m2
Strømforbruk: 23W
Har selv en JBL-pumpe, som jeg erger meg grønn over

Som du ser, er disse 4 filtrene + en unevnt modell av am-bunn (åkei, am-top :p) så og si identiske med tanke på hva de kan håndtere.
Forskjellen ligger mest i kvaliteten, finessene, og hvor effektive de ulike motorene er. For det hjelper fint lite, med 200HK under panseret, om de er klare for pølsebua

Selv ville jeg valgt enten 2026 eller 2028.
Modellen du nevner, som Fluval 5, tja, det kan jo være en forkortelse for alle de nye filtrene, siden disse heter 105, 205, 305, 405 og FX5
Tusen takk for et maksimalt informativt svar, må jeg si

Jeg har ingen konkrete planer om nødvendigvis å bytte merke. Kravene jeg stiller til pumpen er at den er stillegående siden den skal stå i stuen, at den gjør jobben sin i 180-literen, og at den er lett å veldikeholde, siden jeg ikke er noe teknisk geni. Og så stiller jo lommeboken noen krav...

Vi leier et gammelt hus med meget begrenset strømforsyning, så at den bruker minst mulig strøm er også en fordel for oss. Fluval 403 bruker 22W, så da er det fristende å velge Fluval 405 som du skriver bruker 20 W istedetfor å velge en type som bruker mer...

Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap