For sterkt lys ?

Jeg skjønner ikke helt dette med belysning. Etter å ha lest rundt på forumet virker det som om alle vil ha mye og/eller sterkt lys, mens hos meg er det åpenbart at fiskene synes det er for mye av det gode. Min fine stripete scalare "skrur av" fargen på stripene når lyset er på, men når det slukkes er han sååå flott. Har hatt den noen måneder og den er temmelig trygg ellers, spiser av hånden så jeg tror ikke den gjør det fordi den er redd.

Jeg har ganske nytt Juwel-kar med 28W high lite Day lysrør foran og 28W natur bak (T5). Plantene er sikkert fornøyd, men altså ikke fisken. Kan jo sikkert legge mer flyteplanter oppå for å "dunkle" karet litt, men hva er vitsen med alt lyset da ?

Legger ved et bilde for jeg vil gjerne ha innspill på dette med lys og fisk !
Noen fisk føler seg veldig utsatt i sterkt lys. Om du ikke vil dempe belysningen i hele karet så kan flyteplanter i et hjørne være nok til at de føler seg tryggere. Større overhengende planter som store sverdplanter eller lotus med flyteblad er også en løsning. Eller hva med en høy rot hvor fiskene kan svømme under. Det er jo ikke nødvendig at hele karet blir skjermet, bare at det er et sted hvor scalarene kan stikke seg vekk om de føler for det
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap