Innkjøring av ny pumpe

Bytter til kraftigere pumpe i akvariet. Har nå satt inn den nye og lar den gamle gå parallellt. Noen som har prøvd dette? Hvor lenge bør jeg la den gamle gå før jeg fjerner den? 3 uker burde holde?
Går enda fortere hvis du får til å flytte over noe av filtermassen (kuler, svamp e.l.), og evt planter mm.
Vurderer å ta litt slam fra gamle filteret over. Det med planter skjønte jeg ikke? Hvor mye vil dette ev. kunne korte ned tiden?
Tenkte vel mest på bakterier og masse som blir med planterøttene.
Tid vet jeg ikke, men det finner du jo ut med NO2 og NO3- prøver.
Vil det blir en stigning i nitritt så lenge jeg kjører den gamle pumpa og filteret oppi der altså? Eller vil jeg ev. først oppdage det når jeg fjerner den gamle?
Jeg er ikke ekspert på dette, men antagelig går det bra. Jeg har gjort det samme selv og det har vært null nitrit hele tiden.
Det kommer vel an på filterstørrelse, karstørrelse og hvor mye fisk du har i karet.
Ville ha sjekket vannverdiene under veis for sikkerhets skyld.
Flytte slam er ypperlig !
Lykke til Artig med nytt kar....

Takk for det Samme gamle karet da- bare nye og mer effektiv pumpe. Aquaballen som stod der fra før skal etter hvert over i nytt karanteneakvarium.
[QUOTE=liv_65]Bytter til kraftigere pumpe i akvariet. Har nå satt inn den nye og lar den gamle gå parallellt. QUOTE]

Ja, selvfølgelig. Står her, jo! "rødme".
Misforstod jeg og tenkte at du skulle sette igang en nytt kar også.
Det hadde vært langt morsommere i alle fall
Noen som kan gi meg tips om hvor lenge jeg bør la den gamle pumpa gå der før jeg kan stole på at bakteriekulturen har bygget seg opp i det nye?
Om du ikke kick-starter ved hjelp av filterguffe vil det ta like lang tid som å kjøre inn et hvilket som helst nytt filter, dvs rundt 4 uker.

Jeg har akkurat kjørt inn et filter selv.. lot det gå sammen med det gamle i 3 uker, så kastet jeg ut det gamle, men passet på å overføre så mye filterguffe jeg kunne.

Gjorde det denne uka her, så det er for tidlig å si noe sikkert, men så langt går det bra. Har planer om å måle nitritt oftere enn vanlig de neste par ukene. Liker å være heeelt sikker og ta evt problemer tidlig

Men egentlig tror jeg at det skal gå bra.
Ok, da satser jeg på guffe og 3 uker Takker!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap