Har jeg nok oksygen, eller trenger jeg luftdifusor?

Har ett 128 liter med 3 L147 som jeg prøver å drette. Spørsmålet mitt er om det er behov for luftdifusor. Pumpene er 2200 liter i timen, og har utløpet rett under vannflaten. Så det er meget god bevegelse i overflatevannet. Vil dette i seg selv mette vannet med oksygen, eller bør jeg kjøre luftdifusor på pumpen i tillegg?

Tipser om at det er mulig å få kjøpt dråpetester for å teste oksygeninnholdet i vannet. Da får du et konkret svar og slipper å være avhengig av synsing
Fordelen med diffusor er at man slipper å ha så enormt mye sirkulasjon i karet. For mye sirkulasjon gjør at foret ikke legger seg på bunn og havner i filteret.
Håvard Støre Andresen
Fordelen med diffusor er at man slipper å ha så enormt mye sirkulasjon i karet. For mye sirkulasjon gjør at foret ikke legger seg på bunn og havner i filteret.


Har bare maller, så det blir en del sirkulasjon uansett.

Så spørsmålet mitt er om vannet vil være mettet på O2 ved pumpeeffekt på 20 ganger i timen, eller om det er mulig å mette det mer med diffusor? Og som sagt er utblåsene rett under vannflaten.

Har bestilt meg en test så jeg kan få testet det.
Discusion
Så spørsmålet mitt er om vannet vil være mettet på O2 ved pumpeeffekt på 20 ganger i timen, eller om det er mulig å mette det mer med diffusor? Og som sagt er utblåsene rett under vannflaten.

Om vannet i akvariet ditt er mettet med O2 er vanskelig å svare på. Det er ikke så mye å hente på å sette inn en diffusor. Men som Håvard sier kan du øke vannsirkulasjonen, uten å måtte øke pumpekapsiteten ved hjelp av en diffusor. Den største gassutveksling skjer i overflaten, og har du en god sirkulasjon i hele karret slik at du får en god omrøring av vannet får du nok ikke mere O2 i vannet med å sette inn en diffusor.

Etter Henrys lov om løslighet av gasser, er det begrenset hvor mye O2 du kan løse opp i vann. O2 sin løslighet i vann er avhengi av saliniteten og tempratur. Det vannet som er i kontakt med overflaten vil være mettet etter de to overnemte parameter.

Setter du på en diffusor får du egentlig et vann som er overmettet av atmosfærisk luft. Jo lenger ned i vannsøylen du setter diffusoren og større venturikraft det er i diffusoren jo større er dette problemet. Denne luften inneholder som kjent flere forskjellige gasser, men mest N2. Denne gassen er ikke ønskelig å ha en overmetning av. Denne overmetningen som for øvrig er den samme som når du tapper vann som har stått under trykk, i for eks vannrør eller utvenedig pumpe som suger falskluft. For voksne fisk går dette som regel helt greit, de klarer å handtere denne overmetningen, med for yngel er dette et større problem og kan øke dødligheten fre egg til yngel og videre fremover til fisken er noe større.


Skal du kjøre med en total O2 metnig i ditt akvarie er du nødt slik jeg ser det å tilsette O2, gjerne gjennom trykkflasker som inneholder O2. Nå er dette heller ikke helt uproblematisk å kjøre fisk i O2 mettet / overmettet vann og jeg vil ikke anbefale deg dette.

Teoretisk er det mere enn nok med 20 x vannvolumet i pumpekapasitet, men her vil selvfølgelig innredningen i ditt kar og utformingen av ditt akvarium være av stor betydning.
Takker for svaret Nils.

Da vil ikke en difusor ha noe særlig ekstra effekt hos meg som jeg forstår det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap