40 grader i karet. gåen termostat? hva må byttes?

Fikk meg et lite sjokk da jeg merket det var noe muffens med 450 literen. Vannet var varmt...for varmt. Jeg tok en titt på termostaten til Eheim intervall filteret mitt og der stod det utrolige 40 grader og Eheimen stod enda og prøvde å varme det opp enda mer. Temperatur i karet var stilt til å være 26 grader.

Regner med det er termostaten som er ødelagt siden den forsøkte å trykke temperaturen enda høyere når den var langt over ønsket temperatur. Men hvor lett er det å ordne dette? Bare å kjøpe en ny termostat eller må jeg muligens skifte hele filteret? Hvor lenge dette har pågått vet jeg ikke men for en ikke så altfor lang tid tilbake hadde vi lynnedslag like i nærheten som blant annet skadet tv,datamaskiner,spill konsoler osv. Det var da overspenning i strømnettet som tok knekken på alt dette,kan det også ha skadet termostaten?

Dette er et kjent problem med noen av disse filtrene. Er en feil Eheim er klar over og utbedrer. Eller gorde iallefall.
Du kan lese her!

Da er det vel å regne som en garanti sak tenker jeg. Skal ta meg en tur innom stedet jeg kjøpte den i morgen og høre med de hva som må byttes.

Et under er at ingen av fiskene i karet tok kvelden av dette. Ene stakkaren ga jeg egentlig opp håpet på men med et lite panikk oppsett av en tett plastkasse og ting jeg hadde til overs så ser den ut til å klare seg bra igjen nå

Edit: Så du hadde lagt ved link nå,da skal jeg ta å sjekke opp enda litt mer i morgen. Takker og bukker for hjelpen,gleder meg til jeg skal begynne å kjøle ned akvariene mine framfor å varme de opp
Etter å ha lest trådene det ble linket til så har jeg fått de svarene jeg var ute etter

Men når jeg ser andre beskriver knitrelyder når det skjedde, det hadde jo jeg for flere dager siden og skjønte ingenting men så ga de seg og sirkulasjonen var ikke mindre heller så jeg trodde det bare var noe vann i luftslangen til filteret.
Isåfall blir jeg bare mer og mer imponert over hva de fiskene i det karet har overlevd av merkelige hendelser, blant annet pH under 5 i uvisst tidsrom.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap