Eheim 2012

Fått tilbud om en rimelig Eheim 2012, men er litt usikker. Etter hva jeg finner på nettet ( det var ikke mye jeg fant, er de gått ut av produksjon?) er kapasiteten ca 600l/h?

Noen emd erfaringer med denne pumpen?
fant dette:

Eheim

2012 Internal Filter

Eheim is well known for their reliable and easy-to-use pump, and the Eheim 2012 internal filter is no exception to their quality products. Designed for aquariums which hold 25 to 50 gallons (50 gal = 189 L) of water, this filter has a pump output of between 57 and 148 gallons (148 gal = 560 L) per hour. It has a volume of 0.12 gallons (0.12 gal = 454 ml) and uses 6 watts of electricity

oversatte gallons med firefox så regner med det stemmer sånn noenlunde
Var det jeg også fant

Synes jo opp til nesten 200l hørs mye ut, men akkurat det skal man jo "alltid" ta med en klype havsalt eller to
2012 finnes ennå å få tak i hos en del butikker, men jeg mistenker at dette skyldes litt overivrig bestilling en gang i fortiden

Den oppgitte sirkulasjonen er uten belastning, og denne faller fort mot 300L\t.
Dette kombinert med en overflate med standard svamp på (0,47L*7m2\L) 3,29m2, tilsier at filteret i beste fall burde kunne håndtere kar opp mot 60L. Altså laaaaaangt fra 200L som Eheim skryter på seg at filteret greier å håndtere. Men har en store klyper, og mye salt tilgjengelig, er jo alt mulig :p

Når det gjelder kvalitet, er dette en gammel sliter, som har eksistert lenge, og som kommer til å finnes i ennå mange, mange år blandt verdens akvarister.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap