Varmekolben eksploderte!! jesus hjelp:o

Jeg holdt på å slamsuge da en varmekolbe fra aqua eller et eller annet slikt noe, (du vrir på temperaturen med en kule på toppen)

Uansett, plutselig eksploderer den! og surkle masse vann.... Hva har skjedd? Får jeg en ny kolbe i butikken??

Hatt den i to dager bare + at det dugget inni den noen timer etter at den ble satt inn, den lå helt under vann, dette var kanskje ikke lurt?
Hvis du slamsugde, så regner jeg med at du altså tappet ut vann fra akvariet, slik at varmekolben dermed havnet over vann mens den var påslått. Dersom den da slår seg på, så blir den overopphetet og glasset sprekker med et smell.

Det er sannsynligvis ikke noe du kan reklamere på. De fleste produsenter av glass-varmekolber skriver i bruksanvisningen at man alltid skal trekke ut kontakten når man jobber i akvariet, og kolben er i tillegg merket med et minimums-vannstand merke.

Du må nok derfor regne med å kjøpe en ny selv.
Jeg drar alltid ut strømmen når jeg slamsuger, dessuten står den på langs nesten nederst, så tror ikke det var det, når jeg skrudde på strømmen dette skjedde... men, jeg kan jo prøve meg i butikken? tror den var full av vann da det skjedde, for det virket som den fylte seg med vann dagen før.. eller må jeg bare kjøpe ny for egne penger:/ kjipt, bare gått en natt... to dager.

uff, jeg ha så mye uflaks med akvariet mitt. jeg blir lei meg:P
Var det bare to dager siden du kjøpte den, sier du?? Da hadde jeg sannelig tatt den med meg til butikken og forlangt ny, ja. Det du skriver nå, at det hørtes ut som den fyllte seg med vann, er jo virkelig ikke bra. Det høres mere ut som en typisk reklamasjons-(klage)sak nå, ja.

Du har kanskje kvitteringen fremdeles også?
(ta alltid vare på kvitteringene for elektronisk utstyr du kjøper og ta vare på dem en god stund)

Men .... du skriver også at du hadde lagt varmekolben helt under vann. Du er klar over at ikke alle varmekolber tåler dette...? NOEN varmekolber kan senkes helt under vann, men en del modeller må ha toppen over vann, faktisk. Det står i bruksanvisningen på hvert enkelt merke eller modell. Står bruksanvisningen på engelsk, så er den helt nedsenkbar under vann hvis det står "submersible".

HVIS din varmekolbe var av en type som ikke er "submersible", så har du nok ingen klagesak likevel. Men stod det at den var det, så kan du klage og kreve ny.
Jeg mener at kjøpsloven sier noe annet, hvis den dogget, fikk fuktighet innvendig, så tyder det på en fabrikasjonsfeil. Dessuten er det termostat i varmekolben, den slår seg av når den blir varmere enn fastsatt temoeratur. Ta varmekolben tilbake til forhandler og nevn det med doggen. Hvis dem sier nei til innbytte så kontakt forbrukerrådet. Lykke til, og fortell gjerne om hvordan det gikk.

Jon
ja, for da det dugget i går tok jeg den ut, snudde den rundt og da rant det masse vann rundt inni glassrøret, flaks det ikke traff varmelegemet, tenkte ikke over det før nå..



takk for hjelpen.
Det er to måter dette kan ha skjedd på;
1: Du skadet glasset når du jobbet i karet, med ett uhell. Det ble således svekket, og belastningen ble for tøff når glasset begynte å varmes opp.
2: Kolben var tent når du trakk den ut av støpselet. Vannet ble tappet ned, ennå mens innmaten i kolben var varm. Glasset ble da svekket på grunn av overoppheting, og når kaldere vann ble fylt i karet, fikk du en brist i glasset.

Det er nok flere potensielle forklaringer, men dette er de mest vanlige "feilene" en kan begå.
Svært mange kolber bør kobles fra nettspenningen minst 20min før en starter å tappe ned vannet.
Dette er en av grunnene til at jeg styrer unna billige møkkakobler.
Bruker Jäger i samtlige kar (-2, som er for små til slikt), og kobler de ikke ut i det hele tatt når jeg bytter vann.
hvis du har en elite varme kolbe så kan du ikke ta den helt under vann!!!
Den har sånn kul på toppen
Jeg er ikke hjemme akkurat nå så husker ikke helt, hva er hele navnet? Hva er det?:P men det står sånn *bølge* også min. jeg antar at det er minimum... minste den kan stikke opp av vannet, eller ned i vannet?:P
er det en sånn

Edite: det var i hvertfall det de sa til meg i dyrebutikken

Edite 2: Det står Submersible på den og det betyr Nedsenkbar.
Kan ikke stole på dyrebutikker heller Noe eg faktisk viste fra før då seff :P
Du sier den heter aqua-et-eller-annet. Kan det være Aquastabil? Aquastabil varmekolber er ikke fullt nedsenkbare, dvs. at de ikke skal senkes helt under vann.
Det er Den eg linket til
har snakket med han på e-post
Inger Anne
Du sier den heter aqua-et-eller-annet. Kan det være Aquastabil? Aquastabil varmekolber er [I]ikke[/I] fullt nedsenkbare, dvs. at de ikke skal senkes helt under vann.


Men mange butikker (som jeg har sett i alle fall) bruker disse helt under vann, så er dette en av disse kan han jo prøve seg med at siden butikken gjorde det så skulle dette være greit. Da har han på en måte fått det rådet i butikken om at disse er fullt nedsenkbare.
Plussmedlem
Ja, jeg har også en 20 år gammel (virker fortsatt) Akvastabil varmekolbe som tåler å være helt under vann.
Men det lønner seg å lese bruksanvisninger hvis man skal få noe igjen på garantien.
Og jada...jeg veit at det ikke er typisk norsk å lese denne
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap