Nytt utvendig filter

Har funnet ut, via god hjelp her på forumet, at mitt grumsete vann skyldes for dårlig filterkapasietet. Så da må jeg jakte på et utvendig filter som passer mitt bittelille budsjett i disse årsavgift-dager.

Akvariet er på 110 liter. Den lokale "sjappa" har Tetratec EX600 inne til en meget god pris (blir billigere der enn å bestille på nett, faktisk). 600 liter i timen oppgitt, men da kan jeg vel regne rundt 300 l/t.. altså snaut 3 x vannvolum. Blir dette litt for snaut? Vil helst ikke la filteret begrense antall fisk heller, og når jeg først kjøper utvendig er det dumt å ikke kjøpe stort nok med en gang. Samtidig var det de penga, da!

De har også fluval 305 inne, også en meget god pris tror jeg, men selvfølgelig dyrere en tetratec'en. Glemte selvfølgelig å spørre om filtermedia og slanger er inkludert. Grrrr.

Takker for all hjelp jeg kan få
har ett 160 l kar med en tetratec 700 og er super fornøyd med den da. vannet er krystall klart. så om den ikke er så mye dyrer enn 600 ville jeg kanskje ha gått for den da.
Ja, ser helt klart at jeg burde ha ex700 og ikke ex600, men den lokale butikken har ikke denne inne, og det har ikke tropefisk heller. Så jeg håpte at ex600 skulle være greit, selv om jeg innerst inne vet at den er for snau hehe

Jeg synes ikke utvendige filtre klarer å holde vannet så fritt for støv som jeg ønsker, jeg har derfor innvendige filterpumper og..
Lager de med sikulasjonspumper + vatt.
Har sigma- pumper i noen kar, men disse har jeg kun sett til salgs hos Dahls Dyrerike i Moss.
Men de er bygget på samme prinsippet, helt yngeltrygg og kjempelette å rengjøre.

Men du har jo skjønt poenget.. jo større jo bedre
Takk for svar, MC Darup!

Skjønner ikke helt hva jeg egentlig sliter med Greit nok, det innvendige er bare fluval 3+, og ikke 4+ som det skulle ha vært.

Modifiserte denne, og det er like grumsete. Så kjøpte jeg slik hvit vatt, og la denne øverst i håp om at partiklene skulle stoppes der. Vatten ble mørkebrun og "ekkel" i løpet av kort tid, men jeg så ingen bedring. Så jeg fjernet den uten å erstatte den. Nå er det bare blåsvamp der.

Er kanskje ingen vits å kjøpe utvendig dersom dette ikke fjerner problemet? Det er jo ikke vannverdier (nitritt fordi filteret er for lite) jeg sliter med heller.

Hadde det vært en løsning med ex600 og la fluval 3+ få lov til å bli? Altså permanent og ikke bare i innkjøringsfasen?

Regner vi vekk 50% oppgitt kapasietet fordi dette er uten filtermedie, så har saffen 2.1 ganger vannvolum, mens EX600 ville gitt meg 2.7 ganger vannvolum. Legger jeg på fluval 3+, så har den 350 l/t også. Da begynner vi kanskje å nærme oss. I tilegg kan jeg jo putte inn litt vatt i fluvalen igjen

Har nok teorien inne når det gjelder filter, men det er neimen ikke greit å vite hva man skal gjøre i et slikt tilfelle

All teorien med pumper og vatt osv er ikke noe for meg, jeg ser hva som funker for meg.
I 420 L har jeg en utvendig Eheim 2028 proII og en ganske stor innvendig. Og Eheimen klarte ikke holde vannet klart.

Snakket med Geir i Tromsø om dette, og han tipset om innvendig. Han hadde tydelig de samme erfaringen som meg (og søsteren min).
Utvendig er knall for å holde bakterier osv, innvendig er knall for å få vekk det siste støvet, lett forklart.

Dessuten er det greit å ha et lett tilgjengelig innkjørt filter når man starter opp noe nytt feks
Så enig så enig ang det å ha et innkjørt filter stående "ekstra" Har jo planer (men ikke plass og lommebok akkurat nå) om flere kar også.

Da tror jeg kanskje jeg gjør som beskrevet.. legger inn litt vatt i fluvalen, og kjøper EX600. Den passer budsjettet mitt best også skal jeg være ærlig. (fordømmer årsavgift på bil i det stille akkurat nå).

Skal kjøre et 20% vannskifte daglig i noen dager også pga brunfargen. Er som å se på akvariet med solbriller!

Så får jeg se om jeg får kontroll på dette grumset på noe vis. Butikken er oppe i to timer til, så har ingen stoppeet meg i løpet av den neste timen, så blir det slik hehe.

Men er fargen på vannet brunt, eller er det småstøv som er problemet?
Begge deler. Hadde en rot som farget veldig, den har jeg tatt ut. Nå er det redmoor røtter der pluss en liten en som anubiasen sitter på. Det andre akvariet med redmoor har ikke brunt vann, men dette akvariet har fortsatt brunt vann.

I tillegg har jeg hvite små partikler som svever rundt, og ser jeg gjennom kortveggen klarer jeg ikke å se tvers gjennom akvariet engang. Tenkte på infusorier, så akvariet har vært mørklagt med pledd over i 4 døgn. Men det er ingen bedring nå. Så da har jeg gått litt tom for forslag og muligheter egentlig, og skylder på filterkapasitet.

Her er tråden jeg lagde tidligere i dag om dette problemet

Edit: altså, dette med nytt utvendig filter er for å få bukt med partiklene, ikke brunfargen. Mulig jeg var litt uklar. Men jeg vil ha vekk solbrille-faktoren også, men det burde vannbytter ta seg av nå som rota er vekk.
Da er tetratec ex600 kjøpt...svart filter?!
Heisann!

Da er EX600 kjøpt. Har lyst til å få dette opp å gå så fort som mulig, men blir litt skeptisk når jeg åpner tønna. Filtrene er nemlig svarte. Det er to svarte som i porestørrelse kan ligne på grov blåsvamp, men "feil" farge. Litt bekymret for at begge er kullfilter pga fargen. Samtidig var det med en pose med et nett med det som helt klart er kull, så kanskje tetratec bruker svarte svamper og dette er det samme som blåfilter? Og at det kun er filterposen med kullbiter som er kullfilter?

Har lest litt om at kullfilter kan hjelpe mot misfarging, så jeg kunne tenke meg å la kullfilteret sitte i en uke (ta det ut neste søndag i forbindelse med vannbytte). Antar at dette ikke er skadelig, så lenge det ikke sitter i for lenge.

Men først og fremst altså.. er disse svarte svampene trygge?

Antar også, at jeg når jeg har fjernet kullfilteret, kan erstatte plassen dette tok med en bit vanlig blåsvamp av groveste type?

Takk for alle svar
Okay, glem det.. leste nok litt for fort på hjemmesiden til tetratec i stad. En ny titt og de sier at dette er vanlig biologisk filter. De anbefaler at den nederste blir brukt som biologisk og kun skylles i akvarievann etter behov, mens den øverste burde bli brukt som mekanisk og skylles under springen ved behov.

Vet ikke helt hva som lønner seg jeg, men uansett er ikke skyllig nødvendig med det første uansett.
Juuhuu! Nå går tetratec'en som en drøm. Lufta ble borte på 30 sekunder og jeg hører ikke at den går en gang

Adskillig mer strøm i vannet nå selvfølgelig, og jeg må se om jeg må flytte litt på røtter.... innsuget kom rett bak en rot, vet ikke hvor luft det er.

Men - den virker, ikke en lyd og ikke et drøpp med vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap