Ex 1200 lekker enda...

Argh!

Hadde full overhaling på tetratec ex1200 i dag. Kjøpte brukt, og det var første gang jeg har åpnet den. Tok en forsiktig skylling av svampene, og byttet pakning siden den hele tiden har lekket en dråpe her og der og derfor har stått i en balje.

Bestilte pakningen og den har ligget her en stund. I dag fjernet jeg den gamle, og satte på den nye. Satte sammen alt, og startet den. Fortsatte med vannbytte på de andre karene. Når jeg kom tilbake til karet med ex1200, var skapet fult av vann. Røsket ut kontakten, tok av pumpehuset igjen, sjekket at pakningen satt på plass og satte alt sammen igjen.

Og ENDA kommer det en dråpe i ny og ne. Er det mulig at jeg har satt det sammen feil på noen måte? Det ser tett ut, ingen sprekker mellom tønna og huset. Dråpene pipler ned fra den svarte vippetingen du drar opp når du åpner filteret; den som det står tetratec på.

Greit nok å ha den i balje, men da får jeg ikke lukket dørene på skapet.. begynner å bli lei av å ha de dørene oppe
Jeg kjenner ikke til Tetratec-filtrene, men har du forsøkt med vaselin på pakningen?
Takk for svar

Skulle jo det, men glemte å kjøpe i går. Nevnte dette for min bedre halvdel, men han sa at vaselin må være for å forhindre at pakningen blir morken, ikke for å hjelpe til med tetting? Jeg har jo ikke peiling, men drar på butikken i morra og kjøper en boks og kliner på så mye jeg kan. Det kan uansett ikke gjøre ting værre.

Det pipler bare en dråpe i ny og ne nå, så huset vil jo ikke oversvømmes i natt, men det hadde vært greit om den var HELT tørr...!
Det kan bli sprekker i plasten rundt pumpemotoren hvis lokket f.eks. har fallt ned en gang. Ofte veldig vanskelig å se. Kanskje den ble solgt fordi den lakk?

Men sjekk først at spor og kant til pakning er helt rene, glatte og skadefrie, + nevnte vaselin (svært lite) eller bedre: siliconspray/ fett. Men veldig lite av det au.
oi, okay, så ikke kline på det jeg makter. Måtehold er en fin sak også her, skjønner jeg. Takk for det!

Tror nok ikke pumpa ble solgt pga lekkasje, kjøpte et brukt akvarie med pumpa, bord og kolbe. Det var i bruk da jeg hentet det, var derfor jeg kjørte som en gris hjem og satte det opp tvert pga bakteriene i filteret. Mens jeg satte opp karet gikk pumpa i en bøtte.

Vet jeg skrev "hele tiden" tidligere, men det er kanskje litt feil :p Jeg merket ingenting før en stund etter jeg satte den opp. På denne tiden hadde jeg strøpt utstrømningen siden ex1200 i et 110 liters kar gir litt storm. Trodde kanskje at strøpingen var grunnen, så nå står den på full guffe. Uten at det hjelper så mye...

Når jeg kobler den fra for å ha på vaselin skal jeg sjekke GRUNDIG at det er rent og helt rundt der, og håpe at dette ordner seg. Man sover liksom ikke helt trygt når noe slikt lekker...!
Sjekk også at det ikke mangler en eller annen liten sort gummiring eller noe slikt et sted... Det er fort gjort, og da kan det bli lekkasjer.

Har selv hatt åpent et Eheim tønnefilter i dag, og tok vedlikehold akkurat som jeg har gjort hundre ganger før....men denne gangen lakk det som en sil da jeg startet det opp igjen! Gurimalla så svett jeg ble! Stengte kranene til vannslangene og dro ut kontakten igjen, demonterte det på nytt og satte i gang på ny. Fremdeles rant det ut vann. Det kom fra lokket et sted!
Åpnet filteret for tredje gang den kvelden, og gransket alle pakninger o.l. Og der ja, der manglet det en sort gummipakning - på en av tutene som fører vannet fra pumpehuset og ut i lokket og videre ut til slangene!
Gransket gulvet rundt meg, og gudskjelov fant jeg igjen den manglende gummiringen. Fikk den på og satte i gang i gjen... og heldigvis ble det pottetett

Tenk, en liten svart gummiring, mindre enn en 50-øring, kunne gjøre at hele filteret lakk! Så lite skal det til.
Å frelse meg! Takk Mona! Håper virkelig ikke at jeg har mistet en slik.. søler jo som en gris når jeg hadde dette vedlikeholdet, så her ble det golvsvask når jeg var ferdig (filteret var rimelig ulekkert på innsiden). Så har jeg mistet en pakning på størrelse med en 50-øring så er nok den borte for godt.

Så slår det meg hvor lurt det er å ha div. deler liggende sånn i tilfelle. Det skal fikses så snart kontoen har fylt seg opp litt igjen.

Skal studere dette meeeget nøye i morra når jeg smører på vaselin, jeg.

Takk alle sammen for hjelp

Blir det ikke tett i morra, kommer det sikkert en ny SOS melding :p
Ja det er pussig det der med at O-ringer og pakninger altså er der for å holde ting tett. Hvorfor skulle de ellers vært der? Hehe.

Men det er sånt som mange av oss har opplevd når vi ikke er oppmerksom, har litt uflaks eller det går litt fort. Trur jeg skifta 4 O-ringer med ørsmå forskjeller på en Am-Top på før jeg fant den som passa helt så det ble tett.

Men altså smøringen: Den vil overhode ikke hjelpe til å tette hvis det er en annen feil. Det skal ørlite til, bare som glidemiddel slik at pakningene glir lett inn i rett spor og ikke kommer i klem på noe pkt.
Det eneste jeg vet at jeg reagerte på nå, var at jeg synes pakningen var så løs, liksom. Trodde den skulle være ganske vanskelig å få på, og sitte hardt, men den gjør jo ikke det. Jeg er imidlertid helt sikker på at det er riktig pakning, satt klistrelapp fra produsenten på plastikken.

min bedre halvdel sa at den vil sitte dønn når jeg setter på pumpehuset uansett, ettersom pakningen blir "skvist" mellom huset og tønna på en måte. Det er sikkert ikke langt fra sanningen :p

Det blir i hvertfall vaselin og en nøye gjennomgang.

Et spørsmål forresten.. vil det være uheldig å ta av pakningen nå for å se på sporet skikkelig, evt rengjøre litt med en q-tips for å være sikker? tenker på at pakningen kanskje blir strukket eller noe. Er det litt fy-fy å ta vekk pakningen for så å sette den på plass igjen får jeg la den sitte og se så nøye jeg kan
Ikke no' problem å ta den ut og inn, men bruk for all del ikke spisse eller skarpe ting for å få den ut.
Se på'n sammen med han halvdelen din.
Josti
Men altså smøringen: Den vil overhode ikke hjelpe til å tette hvis det er en annen feil. Det skal ørlite til, bare som glidemiddel slik at pakningene glir lett inn i rett spor og ikke kommer i klem på noe pkt.


Josti har helt rett, 80% fungerer det som glidemiddel, de siste 20% fungerer som konserveringsmiddel på pakningen.

Vi bruker noe fett på jobben som heter aqualube, men det er i prinsippet bare fett som er beregnet for litt større dyp enn akvarium, men det er neppe noe du trenger å tenke på å skaffe. Men gjentatte ganger av og på med "lokkene" kan føre til nesten usynlige skader på pakniner, O ringer. Lekker kanskje ikke med en gang, men når belastningen blir stor nok så kommer det vann inn, i ditt tilfelle så er det ut

Sjekk sporet til pakningen nøye, litt dritt her kan være nok til at det ikke tetter. Se også etter skader i sporet...

Jeg har ikke filteret selv, bare svarer generelt på pakninger og dritt som kan skape trøbbel...
Nok en gang: jeg kjenner ikke Tetratec-filtre. Men jeg slet med at Fluval-filteret tok inn ganske mye luft. Smøring av pakningen der jeg lukket filteret hjalp ikke. Men etter å ha tatt den delen som holdt slangene på plass i filteret (det var to små o-ringer der også) to ganger, og smurt dem godt med vaselin, har det vært 100 % tett. Jeg vet ikke om det er slike på filterte du har, men enkelte filtre har pakninger mer enn ett sted.
Møkka filter!! (pardon my french)

Ny overhaling.. rengjorde sporet pakningen sitter i, på med vaselin, den bedre (men mindre motiverte) halvdelen var med og syntes at alt så greit ut. Ingen skader, hakk eller ugjevnheter.

Men skiten lekker enda. Nå slår det opp rundt utstrømmerkoblingen også. Forslaget fra "gubben" er å vente til i morra, demontere koblingshodet og ta ut de 4 O-ringene, dra på.. Tess tror jeg det var, og få nye pakninger som passer. Skal riktig lure på om ikke-originale pakninger vil gå bra. Han sier det vil det så lenge de er like store. Slik det er nå, med filteret tilbake i balja, kan det jo ikke bli værre enn det er uansett :p

Sukk og stønn.
Det må jo være meg det er noe galt med! Det lekker jo mer enn før jeg satte mine fingre på filteret!!

Leser gjennom innstruksjonsboka nå, og jeg finner ikke ut at jeg har gjort noe galt.

Er det noen som har dette filteret og vet om det er mulig å sette ned alle "skuffene" og filterhuset 180 grader feil? Eller skal alt være i orden uansett hvilken vei man setter det (forutsatt at slangene møtes riktig når man setter på plass filterhuset såklart)?

Et eller annet gjør jo at dette lekker som en sil akkurat nå. Får ikke sove heller når det er mulig at baljen kan fylles opp i løpet av natten (jeg hører at det renner nå, gjorde ikke det før).

Mannen min burde være i stand til å vurdere slikt, og alle pakningene ser jo smidige og hele ut.

Blir helt smågal jeg

Skal ta det opp EN gang til, og hjelper det ikke så vet jeg ikke hva jeg gjør
Da kobler du fra og tømmer filteret. Akvariet klarer seg sikkert uten filter noen dager. Så tar du med filteret til noen som "kan dem", får det fiksa eller kjøpe et nytt.
Jeg vet at det ikke er bare å kjøpe et nytt. Men det er ikke bare å kjøre med et som legger heller.
Ser ut som du har fått de fleste filterrådene som kan gis på mail her nå.
Takk for svar Jepp, det er ikke så mye mer man kan gjøre på et forum! Men måtte lufte litt frustrasjon.

Plukket fra hverandre filteret fullstendig en siste gang, tømte det for vann også. Passet ekstra godt på å få alt ned riktig vei ved å følge med på pilene (jeg hadde ikke lagt merke til at det var piler engang, jeg! *rødme*).

Nå lekker det ikke som en sil, men det pipler bittelitt fra tønna. Utblåser-lekkasjen er borte, så vi måtte montere et eller annet feil tidligere i dag.

Skal nok sove i natt, men dette filteret blir nok byttet ut ganske snart. Men skal holde det i gang pga bakteriene. Så får jeg helle flytte over filtrene da det nye er i hus.

Takker igjen for alle gode råd og hjelp! Hadde vært rimelig fortapt uten
Nå er det nok!
Jeg åpnet filteret en siste gang og da ble det tett. Helt til nå for 10-15 minutter siden.

Vannet rant som en liten foss, og nå tør jeg ikke mer med dette filteret, nå har det pumpet sin siste liter i dette huset!

Jeg har en fluval 3+ (modifisert) sammen med en tetratec EX600 (helt ny) gående i det andre karet mitt.

Tok ned tetratec'en der nå, og flyttet over en del av filtermaterialet. Flyttet så mange bioballer jeg fikk plass til pluss den nederste filtermatten (den hadde mest guffe i seg så det ut til).

Håper denne kickstarten her gjør at det nye utvendige kan stå alene og jeg kan flytte fluvalen til det karet som ikke har noen filtrering akkurat nå?

Ringte den eneste åpne dyrebutikken her nå, og de skule ha godt over 2000 for et nytt EX1200. Ikke aktuelt når det kan skaffes på tropefisk for halve prisen... og jeg gidder ikke kjøpe et underdimensjonert innvendig filter bare for å bytte det ut om en uke heller, så derfor prøver jeg meg på å kickstarte den nye utvendige istedet...

Krysser fingre og tær nå. Hadde dette skjedd i natt hadde rommet garantert hatt 100 liter på gulvet i morra tidlig. Litt flaks skal man vel ha midt i all elendigheten.. *grøss*
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap