Eheim wet/dry thermo

Har kjøpt meg en 375 liter, å tenkte å kjøpe meg utvendig filter..
Noen som har erfaring med denne: Eheim 2329-51 Wet/Dry Thermofilter
Så da ut til å være forholdsvis grei pris på den også...

Hva menes egentlig med "wet/dry"?

Kan jeg gå for 2327 som er beregnet for inntil 350 liter eller bør jeg velge 2329 som er beregnet for inntil 600 liter?
Jon Bjørseth
Har kjøpt meg en 375 liter, å tenkte å kjøpe meg utvendig filter.. Noen som har erfaring med denne: [URLBLOCK1] Så da ut til å være forholdsvis grei pris på den også... Hva menes egentlig med "wet/dry"? Kan jeg gå for 2327 som er beregnet for inntil 350 liter eller bør jeg velge 2329 som er beregnet for inntil 600 liter?


Jeg gjorde den feilen, ble alt for dårlig sirkulasjon. Har nå kjøpt en pumpe som er beregnet til 150L mer en selve akvariet.
Det står om pumpa:

"All the features of the standard Eheim Professional canister filters with the addition of the new rhythmical water/air exchange system (wet/dry)."

Dette betyr, slik jeg leser det, en slags pulsator som pumper vann/luft vekselsvis inn i filteret, og dermed gir luft til vannet i pumpa.

denne siden skriver de:

"The exchange of gases (Oxygen and CO2) is accomplished by means of displacement through the specially-designed breathing tube. The water output pulsates as the filter fills and empties. In this way it also acts as a wave maker, creating rhythmic currents inside the aquarium".

Fritt oversatt til

"Utvekslingen av gasser (oksygen og co2) oppnås ved fortrenging gjennom den spesialdesignede pusteslangen. Vannutløpet pulserer idet filtetet fylles og tømmes. På denne måten virker det også som en bølgeskaper, som gir rytmiske strømmer i akvariet"

Når det gjelder størrelsen på filteret er det beste valget 2329 - om bare lommeboka tillater det. Bedre med for stort filter enn for lite - og et filter beregnet til 350 liter er jo allerede for lite for ditt akvarium...

Oki, da bør jeg vel gå for den største da.

Noen som har handlet fra england/utlandet før,å har noen formening om hvor mye som tilkommer i frakt og toll?

evnt om det finnes noen norske nettbutikker med en vettu pris på denne?

edit: på aquatics sine sider så er det 50£ i frakt, åsså må jeg vel betale 25% moms og et tollgebyr på ca 200kr tenker jeg... da er vi oppe i ca 2700.. Da er det vel nesten så det lønner seg å finne en norsk butikk da tenker jeg :P

Koster 3500 på webzoo, og det er fraktfritt.. Så da sparer jeg maks 800kr.. Hmmmm..

Du er klar over at Eheim Wet/Dry kun foretar biologisk filtrering?

Den har ingen svamper for partikkelfiltrering.
Geir Kristiansen
Du er klar over at Eheim Wet/Dry kun foretar biologisk filtrering? Den har ingen svamper for partikkelfiltrering.


Tenkte på å lage til noe bak bakgrunnen på no vis, er vanngjennomføring i den sånn at jeg kan ha filteruttaket på baksiden...
Hva slags svamp lønner det seg å bruke da? Slik blåsvamp?

Eller finnes det kansje et eget utvendig for-filter?

Legger ved bilde av bakgrunnen, hullet for vanngjennomføring og plassen bak bakgrunnen i tilfelle det skulle være noen intresse for det :P
Bakgrunnen er ikke limt fast enda.

Det er ingen problemer med å la innsuget stå bak bakgrunnen og benytte blåsvamp som partikkelfiltrering.
Geir Kristiansen
Det er ingen problemer med å la innsuget stå bak bakgrunnen og benytte blåsvamp som partikkelfiltrering.


Eventuelt bare kjøpe en sånn eller en sånn å sette i eheim'en? eller vil ikke det bli noen god løsning?
Jon Bjørseth
Eventuelt bare kjøpe en [URLBLOCK1] eller en [URLBLOCK2] å sette i eheim'en? eller vil ikke det bli noen god løsning?


...og dermed sluttet det filteret å fungere.

Intervallfilterene til Eheim er litt kinkige å hilde i drift. Det er ikke mye som skal til for at intervallfunksjonen henger seg opp. Det som da skjer er at man får kun en minimal gjennomstrømming i filteret.

Som biologisk filtrering er dette et superb filter. Jeg benytter et Ehein 2028 samt et 2224 som mekanisk/biologisk i tillegg i et 530.
Geir Kristiansen
[QUOTE=Jon Bjørseth] Eventuelt bare kjøpe en [URLBLOCK1] eller en [URLBLOCK2] å sette i eheim'en? eller vil ikke det bli noen god løsning?


...og dermed sluttet det filteret å fungere.

Intervallfilterene til Eheim er litt kinkige å hilde i drift. Det er ikke mye som skal til for at intervallfunksjonen henger seg opp. Det som da skjer er at man får kun en minimal gjennomstrømming i filteret.

Som biologisk filtrering er dette et superb filter. Jeg benytter et Ehein 2028 samt et 2224 som mekanisk/biologisk i tillegg i et 530.

Akkurat, så du mener at det beste, er å ha blåsvamp bak bakgrunnen som forfilter, å gi f i sånn filtermatte til å ha i det utvendige filteret?

Du kan ikke sette inn et finfiltermatte i et intervallfilter, det vil stanse opp.

Blåfilter bak bakgrunnen og innsuget til 2229'er der.
Oki, men kanskje denne er like fin til mitt bruk som det intervall-filteret? Er i grunnen pumpe med innebygget varme jeg vil ha så..
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap