Biologisk filtermedia i juewlfilter?

Jeg har ett Juwel akvarium, og lurer på om jeg kan ta ut alle de orginale svampeme og fylle filteret med f.eks EHEIM Substrat pro og "pastarør". Det vil teoretisk sett gjøre filteret nesten vedlikeholdsfritt, og øke overflate arealet til filteret betraktelig.

Min tanke er å ta et nett til filtermateriale utenpå hver av de to plast holderene til de orginale svampene. Da vil jeg få to "kammer" til å fylle med filtermateriale. Man kan jo også fylle hele filterboksen med filtermateriale uten å bruke filter nett. Men det vil bli enklere å ta ut filtermaterialet når det skal rengjøres, om det ligger i et filter nett.

Er det noen som har erfaring med dette, eller har forslag til ett slikt alternativt oppsett av Juwelfilteret?
Har et Juwelfilter med lavagrus og en svamp på toppen for å filtrere partikler.
Bruker ikke filterposer elller plastholderne.

Hadde jeg brukt substrat pro tror jeg ville hatt den i en filterpose og en svamp på toppen. Hadde droppet plastholderne og "pastarørene"

Substrat pro er mindre og rundere enn lavagrus. Derfor tror jeg den blir lettere å få på plass i filteret når den ligger i en filterpose, motsatt med lavagrus, den er for stor og ru i overflaten.
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap