Spørsmål angående eheim 2222

den ene dyrebutikken i byen hadde salg på alt akvarieutstyr, og jeg var heldig og fant et utvendig filter som passet karet mitt. kom hjem, begynte å sette det opp.. bare for å oppdage at det ikke fulgte med noe som helst som lignet bruksanvisning.

er det mulig å finne det på nett, eller må jeg tilbake til butikken å spørre? det meste er logisk, men det er et par småting jeg ikke er sikker på med alle slangene og røra. og jeg vil helst være helt sikker før jeg fyller med vann og setter den på.
Jeg fant denne og denne etter to sekunder på Google.
Eheim
Det vises bilde av sammensettet på webzoo bare å inn på den pumpa du har
takk, men desverre hjalp den ikke så mye. det kan være hodet det er noe galt med, men jeg får den ikke til å virke. i tillegg mangler jeg noe filtermateriale, det var bare svampene som fulgte med, ekspeditøren blingsa litt der.
jeg får vel lete litt, men det skal vel godt gjøres å finne en manual med bilder, så jeg slipper å gjette hvilket rør som er hva.

edit: hm, får gå inn der å glo på hva jeg har gjort feil :p
edit 2: hm, den viser bare selve filterkassa, og det er ikke der jeg har problemer, tror jeg. får vel dra til butikken og skaffe resten av filtermaterialene og spørre om alt det andre.
Sanne
jeg får vel lete litt, men det skal vel godt gjøres å finne en manual med bilder, så jeg slipper å gjette hvilket rør som er hva.


Manual med bilder, og også på norsk
takk! akkurat det jeg lette etter
Fisk
Det vises bilde av sammensettet på webzoo bare å inn på den pumpa du har


Kan ikke stole på tegningene fra Webzoo, feks 2224, etter tegningen til Webzoo sier at den har 3 kurver, den har bare 2.
nå, har satt opp pumpa slik manualen sier, med substrat og alt. men, den virker fortsatt ikke, kommer en voldsom lyd når jeg skrur den på. først en slags surklelyd, deretter en høy piping. intake er helt åpen men jeg kan ikke see at det kommer noe vann gjennom slangen. det kommer heller ikke noe ut av den andre slangen. noen forslag utenom å demontere den og ta den tilbake til butikken?
Skru av pumpa, la begge kranene stå åpen, og sug på utblåsslangen til du hører det begynner å renne vann ned i filterhuset. Når det er ferdig å renne setter du i kontakten igjen.
vel jeg har fylt den med vann, som mannen i dyrebutikken sa.. men jeg skulle kanskje ikke gjort det :p tid for å få kjeften full av akvarievann, da utblåset ligger med spredningsrør (som er altfor langt, kan jeg kappe av en bit?) og alt oppi akvariet allerede :p
Har du fylt filterhuset med vann og ikke innsugslangen får du ikke start på den pga den får ikke tak på vannet gjennom all lufta i slangen. Hvis dette er et helt nytt filter, altså med nytt, ubrukt filtermateriale, ville jeg ha tømt bøtta for vann og så fylt den på rett måte (suge på utblåsetrøret). Du trenger jo ikke å stappe hodet ned i akvariet, det går an å ta slangen ut av karet og så feste den på nytt når vannet har begynt å renne inn i filterhuset.

Det er heller ikke noe problem å kappe av en del av utblåsrøret, men husk da at strømmen nok blir en del sterkere pga det er like mye vann som skal ut over færre område. Du kan regulere dette til en viss grad med kranen, men er det fremdeles for mye strøm kan du gjøre hullene større evt borre hull rett gjennom røret slik at noe av vannet kommer ut på baksiden. Jeg vil anbefale deg å ha lokk eller dekkglass på karet før du prøver å starte filteret. Hvis du ser i tråden 1001 måter å søle vann på (eller den personlige akvarietråden min), så ser du at jeg har vannet veggen et par ganger med å starte pumper som jeg ikke har visst hvor kraftig utblåset var på. ;p
hehehe :p joda, er topplokk på karet, og det skal være på når jeg starter pumpa :p er forøvrig det som gjør det litt vrient da hullene til slanger er små, der er nærme veggen og det forbaska røret er for langt :p pumpa er helt ny og beregnet på kar et hakk større enn mitt. men det var det minste de hadde igjen av utvendige filtre, så det får gå, håper jeg
Ha lokket av mens du suger på slangen, pumpa skal ikke være på da så faren for vann utenfor karet er minimal. Deretter kan du sette på lokket før du starter pumpa.

Er det 64-literen du har i profilen din filteret skal i? Jeg har samme filteret i samme karstørrelsen, og det funker utmerket. Vel, først ble det en del vann på veggen og fryktelig mye på gulvet, men så boret jeg større hull i utblåsrøret + at jeg boret hull tvers gjennom røret. Dermed holder vannet seg innenfor karet og jeg har en flott filterkapasitet til de grisete dvergkulefiskene mine.
yup, er det karet, eneste jeg har. foreløpig. har 150l+ på ønskelisten når jeg får plass og penger nok :p
nå virker pumpa som bare det, takk for hjelpen
er en bøy på utblåsslangen jeg ikke får helt vekk, men har greid å fikse sånn at det kommer nok vann ut alikevel. guramiene mine er ikke så glad i sterk strøm uansett :p kjører nå begge pumpene paralellt, antar jeg må det en måneds tid?
Bare hyggelig.

Bøyen på slangen bør du få vekk, den kan være litt skummel og føre til at noe går galt. Strømmen kan du regulere på annen måte. Du bør kjøre filtrene parallelt en måneds tid ja, før du fjerner det gamle kan du også skvise filtermediet fra denne oppi filtertønna på den nye, så er du sikker på at du får med nok bakterier.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap