Eheim 2026 og co2 tilsetting

Leser at noen bruker filteret som reaktor når de tilsetter Co2. Er Co2`n helt oppløst når den har gått igjennom systemet, eller spyttet filteret ut små bobler med Co2 i karret?

Grunnen til at jeg spør er at jeg sliter med mye luft i systemet. Jeg tilsetter Co2 med DIY metoden, bruker luftestein langt unna innsuget til filteret. Jeg har sjekket alle koblinger, smurt opp pakningene med fett men problemet er det samme.
Mønsteret er at filteret fungerer bra morningen til sånn i 18 tiden på kvelden, da er det mye O2 bobler fra plantene i karet. Har studert og ser ikke at noen av disse boblene havner i innsuget. Når lyset kommer på er det veldig få bobler på plantene, men tar seg opp når lyset er kommet på. Jeg kjører Co2 hele døgnet.
Min teori er at vannet er så mettet med O2 at det er dette som forårsaker harkingen til filteret, er det hold i teorien min?
Støtter teorien din. Har opplevd det samme selv med en JBL utvendig i et ricciakar. Mot slutten av dagen så var det alltid endel luft i pumpa. Borte neste dag. Eheim classic pumpene samler ikke luft på denne måten. En ser det samme i co2 reaktorer. Det danner seg en diger gassboble øverst i reaktoren mot slutten av dagen. Hvis man reduserer lyset så fotosyntesen blir mindre så dannes ikke boblen, selv om co2 mengden er uendret.
Hva slags luftestein brukes når man har DIY Co2?

Prøvde det der tre-fire uker, men de forb... luftesteinene (plast) gikk jo tett? Ihvertfall kom det ingen bobler ut av dem etter en stund. Byttet sats for jeg trodde den var gammel, men det hjalp ingenting.
Kasserte hele greia til slutt, tror ikke Co2 er min greie

(men jeg lurer på om jeg kanskje har gått glipp av noe viktig mht disse luftesteinene? Bruker folk noen spesielle typer til dette?)
Vet ikke hva slags type luftestein jeg har, men den er ikke plast, kjennes hvertfall ikke sånn ut. Fargen er blå og er kjøpt på Tropehagen Zoo. Min har ikke gått tett, brukt samme steinen i ett par måneder nå, har heller ikke sett noe til det hvite belegget folk snakker om. Kan det være fordi jeg bruker vannfilter?

Da kan jeg senke skuldrene litt, slår meg til ro med det Kjetil sier, er neppe lekkasjer da. Så at finfilteret var full av luft når jeg åpnet filteret når det var på sitt værste.

Har forresten kuttet ut Co2 i dag bare for å teste, men det er nok Co2 igjen da plantene enda slipper O2 bobler. Filteret har ikke sluppet noe enda.
Lindetretypen som brukes i skummere er de jeg synes er best. Enda mye bedre er de glassdiffuserne som er laget for co2. De er egentlig bare en mye mer finkornet brusestein. Ha et vannfilter i mellom så forsvinner det hvite belegget

Tegningen viser hvordan en kan lage en enkel, vedlikeholdsfri og meget effektiv reaktor av ett lite pumpehode og en plastboks, slamsuger eller liknende. Denne virker bedre enn de fleste kjøpereaktorer. Den gir også nattstenging av DiY co2.
Takk skal du ha Kjetil, skal teste ut den reaktoren.

Hvilken nettbutikk selger lindetresteiner? Ser hos meg når trykket kommer på ett visst nivå så dannes det bittesmå co2 bobler som stiger sakte til overflaten, noe blir fanget opp av filterstrømmen og får seg en ekstra runde i karet. Hadde jeg greid å produsere slike bobler for det meste av tiden så hadde jeg vært fornøyd.

Tipper de har de under saltvannsavdelingen. Jeg fant mine i den lokale sjappa. Varer ikke veldig lenge men er billige. Men hvis du først skal bestille noe så er en ordentlig diffusor mye bedre. En må bare være litt mer nøye med tette slangekoblinger hvis en skal bruke co2, da det er høy motstand i de.
mona o
Hva slags luftestein brukes når man har DIY Co2? Prøvde det der tre-fire uker, men de forb... luftesteinene (plast) gikk jo tett? Ihvertfall kom det ingen bobler ut av dem etter en stund. Byttet sats for jeg trodde den var gammel, men det hjalp ingenting. Kasserte hele greia til slutt, tror ikke Co2 er min greie :-) (men jeg lurer på om jeg kanskje har gått glipp av noe viktig mht disse luftesteinene? Bruker folk noen spesielle typer til dette?)


Det viktige er å la luften fra satsen gå via et lite vannfilter for å fjerne grums som tetter igjen luftesteinen.

Lages enkelt av en liten flaske med to slanger. Slangen fra satsen går ned til bunnen, før den går videre gjennom en annen slange som starter over vannet i flasken. Da vil luftesteinen holde det gående myyye lengre.
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap