1 utvendig 2 kar

Hei

Lurer på og annskaffe meg et utvendigt filter med litt størrelse på.

Da for og drive to akvarier. Et på 70 og et på 54.Tenket det kunne være like greit siden di står ganske tett.

Noen som har noen tanker om dette er overhode muligt og forsvarligt?
ErikW
Noen som har noen tanker om dette er overhode muligt og forsvarligt?

Ja det er mulig, men ikke så lett å få det til. Du må ha en type overenning / nivåregulering slik at du ikke overfyller det ene akvariet. Dette koster fort mere enn to utvendige filtre.
Du får noen sånne t-koblinger også, som gir deg 2 utblås og 2 innsug på filteret. Her er det verdt å merke seg at det blir dobbelt så mye arbeid for filteret, jeg vet ikke om dette i det hele tatt er mulig, men du sier du skal kjøpe et kraftig filter og da bør det jo strengt tatt være nok kraft i det til å betjene 2 kar.

Link til T røret
Det er ikke noe problem med "kraft" eller filterkapasitet. Det er ikke dette som er problemet, eller utfordringen. Det er heller ikke noe problem å sette på en T eller en Y for å dele avsug eller utblåsning. Disse delene får du kjøpt for en billig penge på f eks Biltema.

Problemet er at du IKKE kan eller bør stole på at du har en konstant tilførsel av lik mengde vann i begge karrene, eller en lik mengde vann ut av begge karrene. Problemet er da at du har to kar, 70 og 54 liter. Den totale vannmengden er 124 liter. Sett at de ene avsuget blir noe tilstoppet, eller at den en utblåsningslangen blir litt klemt osv. Da kommer du til å fylle fra det en karret til det andre med det reslutat at du kan komme til å nesten tømme det ene karret for vann og fylle dette oppi det andre. Og siden begge karrene er mindre enn den totale vannmengden følger vannen tyngdeloven og vil dermed søke seg ned til det laveste punktet som vanligvis er der vi ikke ønsker vannet, nemlig gulvet. De fiskene som er i det karret som er tømt for vann blir heller ikke så glade.

En løsning på dette er at du ikke har mere vann i begge akvariene enn det som det minste rommer 54/2=26 liter i hvert akvarium.) En annen løsningen på problemet er en type overrenningsboks mellom karrene eller borre hull i begge karrene med en slange mellom. Dette for at du skall ha det samme vann nivået i begge karrene. I tillegg ville jeg ha hatt to nivåsensorer, en i hvert akvarium som stopper filteret hvis det skulle skje noe uforutsett. Som poengtert over vil dette bli en god del dyrere og mere komplisert enn å kjøpe to filtere.
hvis karrene er borret kan du sette de sammen også ha innsug i det ene og ut i det andre.
ilustrasjon:
[External Image]
Du kan sette akvariene i ett 248 liters kar, da er du trygg!
Helge
Du kan sette akvariene i ett 248 liters kar, da er du trygg!
Fantastisk flott løsning
Frank Angell
[QUOTE=Helge]Du kan sette akvariene i ett 248 liters kar, da er du trygg!
Fantastisk flott løsning


Sitter og lurer på om jeg var vel kjapp her. Hvis alt vannet renner ut av de små så vil jo de flyte opp og da er 248 liter unødvendig stort. Kanskje 124 liter er nok?

Takk for svar

Nei dette her blir bare vanskeligt.Godt eg ble stoppet før eg handlet filter og fyrte i gang her.

ErikW
Takk for svar :) Nei dette her blir bare vanskeligt.Godt eg ble stoppet før eg handlet filter og fyrte i gang her. :)


Du kan sette 54 literen oppi 70 literen, da har du løst alle problemene på en smidig og trygg måte og det vil fungere fint med en pumpe!

Jeg kom bare plutselig på det men nå er det slutt i fra meg om dette
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap