Uv filtrering

Jeg har nettop startet opp en 375 liter og har fått en liten grønn algetåke, jeg har en del hurtigvoksende planter og veldig god belysning (jeg vurderer å ta ut ett rør) men er dette noe UV filtrering kunne fikset opp i? Jeg har tidligere alltid klart å håndtere algevekst med "vanlige" metoder men hvis ett UV rør virker så skal jeg sannelig vurdere å anskaffe ett.

Er det noen som kan anslå størrelse og pris på ett slikt system? Kanskje linke til en god artikkel om emnet?



Det er fordeler og bakdeler med bruk av uv, men i kortere perioder funker det på algeproblemer. Har ikke prøvd selv, men ble frarådet, selv om det funker, fordi du får mer sterilt vann, noe som gjør fiskene dine får dårligere immunforsvar og ikke tåler så mye.
Selger du en fisk, vil sjangsene for at denne får sykdom etc meget stor, fordi den har bodd i uv vannet hos deg...... Men korte perioder er jo bra, men ikke over tid...
Jeg hiver meg på her for jeg skulle akkurat sende inn et innlegg med spørsmål om UV-filtrering.
Jeg har lest denne artikkelen til Webzoo om UV-filtrering.

Og sett på denne tabellen og funnet ut at et på 9 watt passer til 375-liters kar:
UV og tabell.

Så det jeg lurer på er hvordan jeg fikser det at UV`n tar maks 200 L/T mens fiterne i karet gir 1050 L/T.
Jeg har forløbig bare skummet over linken men tror du vi trenger partikkel filtrering på innsuget?

Så en ting til:
Lagerstatus: 0
I bestilling: 11
Leveringsdato: 4/11/2006

Men det er vel sikkert en hick-up
Ikke til å bli klok på den, nei.
Her er to til, En for å sette på en annen pumpe (f.eks filteret) og en med egen pumpe:
UV-filtre.
Den siste har svamp med, så det er vel til partikkelfiltrering, det da (?).

Den første ser for svak ut (for meg): Kun 5 watt og maks 1000 L/T.
PS: Den uten egen pumpe er dobbel så dyr som den med pumpe ???


Uansett hva en velger så husk at det biologiske filteret ikke skal tukles med. Har man kun et filter i akvariet så skal man ikke motere UV-filter på det.

Geir Kristiansen
Uansett hva en velger så husk at det biologiske filteret ikke skal tukles med. Har man kun et filter i akvariet så skal man ikke motere UV-filter på det.


Jeg ligger fortsatt på etterskudd her så jeg har ikke fått lest meg opp på emnet men skulle jeg hatt UV-filtrering på den utvendige pumpen så hadde jeg jo hatt det på det ferdig filtrerte vannet.
Uv-filter med pumpe
Jeg også tenkte det skulle monteres på utblås-slangen, men det er sikkert dumt, ja: Flere koblinger som kan gi lekkasjer, forandring i vanntrykket for filteret, vanskelig å sette av og på UV-filteret osv.
Kanskje dette UV-filteret med innebygget pumpe er beste løsning?
Rimeligere i pris i forhold til å kjøpe et enklere filter og en power-jet i tillegg.

Med pumpe
Shiramor
Jeg også tenkte det skulle monteres på utblås-slangen, men det er sikkert dumt, ja: Flere koblinger som kan gi lekkasjer, forandring i vanntrykket for filteret, vanskelig å sette av og på UV-filteret osv. Kanskje dette UV-filteret med innebygget pumpe er beste løsning? Rimeligere i pris i forhold til å kjøpe et enklere filter og en power-jet i tillegg. [URLBLOCK1]


Helt enig med deg, med mindre noen har kraftige innvendiger mot UV-filtrering så lurer jeg på å få meg en slik. Jeg skulle også tro at en ikke trengte å kjøre de kontinuerlig men jeg lurer jo på hva de som har erfaring med dette gjør.
Uv sterilisator
Jeg kjører uv sterilisator på samtlige kar. Med en forkoblet filter pumpe foran. Vannet har blitt krystallklart, og alger er nesten blitt et fremmedord. Syke fisker er også svært sjeldent. Dødligheten har også gått betraktelig ned. Så at UV sterilisator er noen risiko, har jeg ikke noe tro på. Her har det bare vært positivt. Fiskene lever, i beste vegående, og plantene gror som bare det. Alger har jeg ikke skrapet(glass) på flere mnd. Så uv sterilisator, kan jeg trygt anbefale.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap